Projekt rozporządzenia prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL).

- W wyniku analizy praktyki legislacyjnej oraz występujących wątpliwości co do treści stosowanych dzisiaj reguł opracowywania tekstu aktu prawnego, po wsłuchaniu się również w głosy krytyczne co do niektórych z przewidzianych w nich rozwiązań, zidentyfikowano wiele obszarów, w których jest wskazana zmiana ZTP – czytamy w ocenie skutków regulacji.

 

Co się zmieni w „Zasadach techniki prawodawczej”

RCL opisuje, że proponowany projektem rozporządzenia zakres zmian jest szeroki – przewiduje się wprowadzenie zmian niemal we wszystkich działach ZTP.

Proponowane zmiany dotyczą takich kwestii, jak:

  • uporządkowanie i urealnienie wymogów dotyczących opracowania projektu aktu normatywnego. RCL liczy, że dzięki temu intencje projektodawcy będą przedstawiane w sposób bardziej komunikatywny i adekwatny. Zmiany mają dotyczyć m.in. wyjaśnień przedstawianych w uzasadnieniu projektu, zasad zachowania poprawności językowej i redakcyjnej aktu prawnego, metod oznaczania przepisów cyframi zapisanymi w indeksie górnym, sposobu formułowania odesłań do postanowień aktu prawa Unii Europejskiej.
  • ujednolicenie niektórych dyrektyw ZTP odnoszących się do różnych rodzajów aktów normatywnych. Zmieni się m.in. sposób formułowania tytułów aktów nowelizujących czy treści odnośników informujących o wykonywaniu prawa UE.
  • doprecyzowanie i ujednoznacznienie dyrektyw ZTP w zakresie zaleceń budzących wątpliwości w praktyce. Chodzi m.in. o reguły formułowania norm przejściowych oraz reguły utrzymania aktu wykonawczego w mocy, metody zmiany lub derogacji zdania stanowiącego część przepisu, przypadki sprostowania błędu, reguły projektowania aktu wykonawczego, dyrektywy dotyczące typowych środków techniki prawodawczej.
  • uzupełnienie ZTP o nowe dyrektywy. Projektodawca chce uregulować w ten sposób m.in. kwestie wprowadzania do aktu normatywnego odnośnika informującego o tzw. notyfikacji technicznej, ustalenia relacji przepisów aktu normatywnego do innego aktu, jednoznacznych dyrektyw odnoszących się do formułowania przepisów o administracyjnych karach pieniężnych, wprowadzania załączników do aktu normatywnego i ich nowelizowania, formułowania tytułu uchwały i zarządzenia jako aktów o charakterze wewnętrznym.
  • dostosowanie dyrektyw ZTP do faktycznych rozwiązań występujących w prawodawstwie. Przykładem jest uzupełnienie zasad zamieszczania w innej niż kodeks ustawie przepisów karnych czy też dostosowanie do praktyki reguł sporządzania tekstów jednolitych aktów prawnych.
  • korekty językowe.
 

Nowe ZTP – proces legislacyjny

Tekst rozporządzenia został już poddany wstępnym konsultacjom ze służbami prawno-legislacyjnymi Sejmu i Senatu podczas konferencji we wrześniu 2025 r.

Obecnie RCL zwróciło się o wyrażenie opinii do:

  • Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów,
  • Kancelarii Sejmu,
  • Kancelarii Senatu,
  • Kancelarii Prezydenta RP,
  • Zespołu „e-Legislacja”, powołanego zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 18 kwietnia 2024 r.

Równolegle z opiniowaniem będzie trwał proces uzgodnień międzyresortowych.

>> Czytaj także: Prawo ma być lepiej konsultowane a legislacja transparentna