Wójt gminy ogłosił konkurs na stanowisko starszego referenta w referacie obsługi mieszkańców urzędu gminy. Powołał komisję konkursową i nakazał publikację ogłoszenia o naborze. W ogłoszeniu zastrzeżono prawo nieskorzystania z żadnej z ofert. W dniu upływu terminu składania wniosków, na żądanie wójta zebrała się komisja konkursowa i unieważniła konkurs.
Na żądanie Izabelli D., uczestnika konkursu wójt wyjaśnił, że nabór został przerwany z uwagi na zmianę organizacji urzędu oraz wprowadzenie nowej struktury wewnętrznej. Izabella D. zaskarżyła czynność wójta do sądu administracyjnego. Podkreśla, że unieważnienie konkursu nastąpiło bez podstawy prawnej. Przerwanie konkursu oznaczało dla niej kolejne miesiące oczekiwania na możliwość podjęcia pracy w urzędzie.
Przeczytaj również: Kandydat bez kurtki, czyli o naborze na stanowiska urzędnicze w samorządzie
Unieważnienie konkursu bez skutku
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przyznał Izabelli D. rację i stwierdził bezskuteczność unieważnienia konkursu.
Wyjaśnił, że zatrudnienie pracownika na wolne stanowisko urzędnicze w jednostce samorządu terytorialnego odbywa się zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych. Ustawodawca wymaga zatem, by organ planujący zatrudnienie przeprowadził formalne postępowanie, które rozpoczyna upowszechnienie informacji o wakacie na stanowisku urzędniczym. W dalszej kolejności powinien określić wymagania, jakie mają spełnić osoby ubiegające się o to stanowisko (wymagania niezbędne i dodatkowe), powołać komisję konkursową i określić jej skład, rozstrzygnąć konkurs i podać informację o wyniku naboru. W ramach naboru można zatem wskazać trzy etapy:
- ogłoszenie o naborze (art. 13 u.p.s.),
- wyłonienie najlepszego kandydata (art. 13a i art. 14 u.p.s.)
- podanie do publicznej wiadomości wyników naboru (art. 15 u.p.s.).
Co ważne, nie tylko samo ogłoszenie o naborze, ale też dokonanie wyboru musi być jawne zarówno co do wyników, zastosowanej metody selekcji, jak i argumentów, które wpłynęły na podjęcie decyzji.
Zasady naboru określa ustawa
W tej sprawie przebieg konkursu początkowo wydawał się prawidłowy. Wójt ogłosił konkurs w BIP i na tablicy w urzędzie gminy. Określił profil potencjalnego pracownika – wskazując warunki podstawowe i dodatkowe, które powinien spełniać kandydat. Konkurs został jednak zakończony bez wyłonienia kandydata do zatrudnia. Podstawę unieważnienia konkursu stanowiły przepisy wewnętrznego regulaminu naboru na wolne stanowiska urzędnicze obowiązującego w urzędzie gminy. Zgodnie z jego zapisami, na każdym etapie postępowania, wójt mógł bez podania przyczyny unieważnić nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze.
Zdaniem sądu, przepis ten nie znajdował żadnej podstawy w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych. A to właśnie przepisy tej ustawy regulują całościowo zasady postępowania w sprawach naboru na wolne stanowiska urzędnicze w administracji samorządowej. Żadne akty niższego rzędu nie mogą wprowadzać zapisów sprzecznych, nie przewidzianych w ustawie albo niewynikających z żadnego upoważnienia do ich ustanowienia. Ustawodawca nie przewidział zatem możliwości unieważnienia ogłoszonego i trwającego konkursu. A skoro tak, to wójt unieważnił konkurs bez podstawy prawnej.
Wyrok WSA w Gliwicach z 16 kwietnia 2025 r. III SA/Gl 900/24
Cena promocyjna: 179.1 zł
|Cena regularna: 199 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 139.29 zł










