Tuning wykonują nie tylko miłośnicy samochodów sportowych. Często również przeciętni kierowcy decydują się na montaż instalacji gazowej czy zwiększenie pojemności silnika. Takich zmian nie można jednak wykonać samodzielnie.

Przesądzają o tym przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym (u.p.r.d.), w szczególności zaś art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b), zgodnie z którym zabrania się dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Ponadto zmiany konstrukcyjne wymagają potwierdzenia, że są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Badania w tym zakresie przeprowadzają Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów. Tak przynajmniej było do 1 lipca 2023 r.

 

 

Ustawa homologacyjna wprowadziła zmiany

1 lipca 2023 r. zaczął obowiązywać nowy art. 66 ust. 4b u.p.r.d. dodany do niej ustawą z 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (ustawa homologacyjna). Przepis ten stanowi, że potwierdzenia spełnienia odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w odniesieniu do pojazdów, w których dokonano zmian konstrukcyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 5, dokonuje służba techniczna wyznaczona przez dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego albo dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.

Zobacz inne orzeczenia:

 

Wejście w życie art. 66 ust. 4b u.p.r.d. wywołało wątpliwości starostów w zakresie stosowania przepisów dotyczących zmian konstrukcyjnych pojazdów i ich badania. Zwrócił na to uwagę Związek Powiatów Polskich, kierując do Ministerstwa Infrastruktury zapytanie: czy od 1 lipca 2023 r. dokonanie zmian konstrukcyjnych nadal mają potwierdzać okręgowe stacje kontroli pojazdów, czy też dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wyznaczy do tych czynności nowe podmioty?

- Trafiają do nas wątpliwości zgłaszane przez starostów dotyczące tego, kto ma zatwierdzać dokonanie zmian konstrukcyjnych po wejściu w życie nowego przepisu – wskazywał Przemysław Matysiak, ekspert Związku Powiatów Polskich podczas posiedzenia zespołu ds. infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zobacz również: Badanie techniczne samochodu po terminie będzie droższe >

Ministerstwo infrastruktury wyjaśnia wątpliwości

Olga Tworek, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury wyjaśniała, że nowa regulacja jest jedynie zmianą porządkującą. Wskazała, że przed ustawą homologacyjną weszło w życie (1 stycznia 2023 r.) rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Nowelizacja ta wprowadziła nowe brzmienie: par. 9a, 9b, 9d, 9f, 9g, 9h oraz dodano 9j.

- Określają one szczególne przypadki wprowadzania zmian konstrukcyjnych w pojazdach, które – w zależności od rodzaju pojazdu i charakteru wprowadzonych zmian – wymagają potwierdzenia badaniami wykonanymi przez jednostkę uprawnioną albo dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w szczególności w zakresie zgodności z wymaganiami wskazanych w nich regulaminów ONZ w odniesieniu do wymagań technicznych dotyczących wytrzymałości siedzeń i ich mocowania oraz kotwiczenia pasów bezpieczeństwa – informowała dyrektor Olga Tworek.

Jej zdaniem, wprowadzona do ustawy Prawo o ruchu drogowym zmiana nie ma charakteru rewolucyjnego.

– Naszym zamysłem było po prostu przeniesienie normy kompetencyjnej, która w naszej opinii nie powinna być ustanowiona na poziomie rozporządzenia lecz ustawy. Natomiast sam system pozostaje bez zmian – mówiła Olga Tworek.

Podkreśliła przy tym, że nowy przepis art. 66 ust. 4b u.p.r.d. odnosi się tylko do przypadków, dla których rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wymaga dokonania stosownych badań potwierdzających zgodność z określonymi przepisami międzynarodowymi, a zatem przypadków opisanych w par. 9a, 9b, 9d, 9f, 9g, 9h i 9j.

Sprawdź też: Czy zmiana konstrukcyjna pojazdu z samochodu ciężarowego na samochód specjalny pogrzebowy podlega opodatkowaniem podatkiem akcyzowym? >>

 

Rok na spełnienie wymagań

Przedstawicielka ministerstwa, odnosząc się do wątpliwości, które podmioty są uprawnione do dokonywania potwierdzenia dokonania zmian konstrukcyjnych pojazdu, wyjaśniała, że są to dyrektor TDT bądź upoważniona przez niego służba techniczna.

- Pojęcie służby technicznej jest rzeczywiście nowym pojęciem. Ono zostało wdrożone w ustawie homologacyjnej i wynika z nomenklatury, którą posługuje się unijny ustawodawca. Natomiast w art. 77 ustawy homologacyjnej wprost wskazano, że za służbę techniczną uznaje się podmiot wyznaczony przez dyrektora TDT – mówiła dyrektor Olga Tworek.

Oznacza to, że w chwili obecnej, wszystkie jednostki, których wykaz znajduje się w obwieszczeniu ministra infrastruktury z 15 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu są służbami technicznymi. Jednostki te mają 12 miesięcy na to, żeby potwierdzić zakres wykonywanych badań. W innym wypadku, jeżeli tego nie zrobią), upoważnienie wygaśnie.