Lasy prywatne, które nie są własnością Skarbu Państwa i należą do osób fizycznych i wspólnot gruntowych, stanowią ok. 20 proc. wszystkich lasów w Polsce. Nadzór nad gospodarką leśną w nich -zgodnie z ustawą o lasach - sprawują starostowie, ale podatek leśny wpływa do gmin.

Czytaj komentarz praktyczny w LEX: Bartosiewicz Adam, Podstawa opodatkowania i stawka podatkowa w podatku leśnym>

Nadzór ten kuleje. W 2021 r. Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że nadzór starostów nad lasami prywatnymi jest niewystarczający i sprawowany w sposób nieprawidłowy. Starostowie m.in. nie wywiązywali się z obowiązku sporządzenia kompletnej dokumentacji urządzeniowej (czyli uproszczony plan urządzenia lasu oraz inwentaryzacja stanu lasu, obowiązujące w okresach 10-letnich.) Nie prowadzili rzetelnych działań w celu weryfikacji i w konsekwencji nie egzekwowali od właścicieli lasów realizacji ciążących na nich obowiązków. Nierzetelnie prowadzono postępowania administracyjne, błędnie lub niekompletnie wystawiano dokumenty stwierdzające legalność pozyskania drewna, jak również niepoprawnie agregowano i przekazywano dane w tym zakresie w ramach sprawozdawczości statystycznej. Przeczytaj więcej: Starostowie iluzorycznie nadzorują prywatne lasy.

- Powiaty, realizując zadania z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach prywatnych, napotykają na liczne problemy wynikające zarówno z niejasności przepisów obowiązującej obecnie ustawy o lasach, jak i braku narzędzi systemowego finansowania tego nadzoru – przekonuje Andrzej Płonka, przewodniczący Związku Powiatów Polskich.

Już w 2023 r. Zgromadzenie Ogólne ZPP zaapelowało o pilną nowelizację przepisów, obejmującą w szczególności:

  1. Wprowadzenie jednego dokumentu urządzeniowego dla wszystkich lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, niezależnie od ich powierzchni.
  2. Jednoznaczne określenie formy zatwierdzenia uproszczonego planu urządzenia lasu przez starostę.
  3. Uregulowanie zasad publikacji zarządzenia zatwierdzającego uproszczony plan urządzenia lasu oraz samego dokumentu planu.
  4. Doprecyzowanie przepisów dotyczących cechowania drewna, w celu zapewnienia ich jednoznaczności i skuteczności.
  5. Wprowadzenie efektywnych instrumentów finansowania zadań starostów w zakresie gospodarki leśnej.
  6.  

Czytaj artykuł w LEX: Chmielewski Jan, Przyznawanie środków na finansowanie odnowienia i przebudowy drzewostanu w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa>

Nowa wersja projektu

Rok temu Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało nowelizację ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw (UD61). Nowela ma wprowadzić kompleksowe unormowanie procesu sporządzania i zatwierdzania planu urządzenia lasu na potrzeby wprowadzenia kontroli sądowej legalności materialnej i formalnej planów urządzenia lasu - m.in. przez zapewnienie realnego udziału społeczeństwa (w tym organizacjom ekologicznym oraz lokalnym organizacjom społecznym) na każdym etapie tworzenia planu urządzenia lasu. Nowela ma też usunąć uchybienie, na które wytknął TSUE: brak sądowej kontroli planów urządzenia lasu (wyrok 2 marca 2021 r. sprawa C-432/21) oraz braku odpowiedniej oceny oddziaływania na obszar (wyrok z 17 kwietnia 2018 r. TSUE sprawa C-441/17). Przy okazji resort zaproponował zmiany w kwestii nadzory nad lasami prywatnymi. Projekt nie spotkał się z entuzjazmem. Ministerstwo zaproponowało nową wersję.

Związek Powiatów Polskich także ocenia ją negatywnie w kwestii nadzoru starosty nad lasami prywatnymi niestanowiącymi własności Skarbu Państwa. Uważa, że projekt nie upraszcza, a wręcz komplikuje zadania starosty z tym związane. Związek podnosi, że wciąż aktualne są  jego dotychczasowe uwagi, m.in. w zakresie likwidacji inwentaryzacji stanu lasów i wprowadzenia jednego dokumentu urządzeniowego oraz jednoznacznego określenia formy zatwierdzania uproszczonego plan urządzenia lasu (UPUL) przez starostę tj. w formie zarządzenia, które jako tzw. inna czynność z zakresu administracji publicznej może zostać zaskarżona przez właściciela lasu do sądu administracyjnego. 

Czytaj także pytanie w LEX: Na czym polega nadzór starosty nad gospodarką leśną prowadzoną przez leśne zakłady doświadczalne w odniesieniu do nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa?>

Archaiczne przepisy o lasach

Przemysław Matysiak ze Związku Powiatów Polskich przypomina, że ZPP przygotowało już wcześniej propozycje gotowych rozwiązań w pakiecie ustaw przywracających kompetencje samorządom.

- Ustawa o lasach z 1991 roku nie była praktycznie nowelizowana od tamtego czasu. Urzędnicy mają problem z interpretacją tak archaicznych przepisów – mówi Przemysław Matysiak. Niezmiennie problematyczne jest określenie organu, który sprawuje nadzór nad lasem w sytuacji, gdy osoba fizyczna jest użytkownikiem wieczystym lasu stanowiącego własność Skarbu Państwa. Obowiązujący art. 6 pkt 3 ustawy o lasach za właściciela lasu uznaje również użytkownika wieczystego lasu, ale żaden przepis nie określa organu nadzorującego. Powiaty wskazują na konieczność doprecyzowania tego obszaru. Przepisy są nieprecyzyjne w wielu innych miejscach, np. ustawa o lasach nakłada na starostę obowiązek zatwierdzenia uproszczonego planu urządzenia lasu - Jednakże ani ustawa, ani kodeks postępowania administracyjnego nie definiują pojęcia zatwierdzenia i nie określają formy tej czynności – wskazuje ZPP. W związku z tym obecnie nie ma jednego standardu zatwierdzania UPUL. Niekiedy jest to forma decyzji administracyjnej, zarządzenia lub zamieszczenia na planie adnotacji „zatwierdzam”.

Czytaj także komentarz praktyczny w LEX: Grzejszczak Paweł, Plan urządzenia lasu>

– Proponujemy, aby starosta zatwierdzał UPUL w drodze zarządzenia. Chcemy też, aby całkowicie zrezygnować z instytucji inwentaryzacji stanów lasów, i żeby wszystkie lasy prywatne, które nadzoruje starosta, były objęte UPUL-ami, czyli uproszczonymi planami urządzenia lasów – mówi Przemysław Matysiak.

Powodów jest kilka, chociażby ten, że po sporządzonej inwentaryzacji starosta musi wydać właścicielowi lasu decyzję, w której określi, jakie zabiegi w lesie należy wykonywać przez najbliższe 10 lat. Bardzo często urząd ma problem z dotarciem do właścicieli, bywa ich np. kilkunastu, niekiedy ktoś już nie żyje albo nie wiadomo, gdzie mieszka itp. Wtedy zaczyna się problem, bo w takiej sytuacji, nie można np. dokonać wyrębu i pozyskać drzewa z takiego lasu. Dlatego tak ważne jest uproszczenie zasad zarządzania prywatnymi lasami przez starostów.

Czytaj także artykuł w LEX: Chmielewski Jan, Z problematyki aktów planistycznych w prawie administracyjnym - na przykładzie planów i uproszczonych planów urządzenia lasów>

 

Obowiązek bez pokrycia w budżecie

Tymczasem, jak podkreśla Przemysław Matysiak, w proponowanym projekcie nowelizacji z 30 maja br. MKiŚ chce wprowadzić dla lasów prywatnych takie same zasady jak dla lasów państwowych. To jednak zupełnie inne sytuacje, bo w przypadku tych drugich właściciel zawsze jest jeden.

– Dlatego też uważamy, że ta nowelizacja nie jest odpowiednim miejscem na wprowadzanie zmian, które jeszcze bardziej komplikują starostom nadzór nad lasami prywatnymi. I dlatego też chcemy powrotu do naszych gotowych już propozycji. One są neutralne, bo nie oddziaływają na budżet państwa, ale i powiatów – podkreśla.

Z budżetem starostowie też mają problem. Ustawodawca nadzór nad lasami prywatnymi przekazał powiatom, ale nie zabezpieczył budżetu na ten cel (właściciele lasów płacą podatek leśny do gmin).

- Jedyne środki, które może pozyskać starosta na ten cel, to współfinansowanie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasu z funduszu leśnego, którym zarządza Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych – mówi Przemysław Matysiak. Dofinansowanie wynosi 50 proc. kosztów całkowitych (netto) sporządzenia UPUL.

Czytaj także artykuł w LEX: Chmielewski Jan, Pojęcie lasu w ustawie o lasach - próba konceptualizacji>

 

Cena promocyjna: 53.1 zł

|

Cena regularna: 59 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 41.3 zł