Rada Ministrów przyjęła 10 września projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez ministra infrastruktury.

Kolej dla samorządów i ochrona linii kolejowych

Zgodnie z projektem tereny kolejowe, które obecnie są nieeksploatowane zostaną przywrócone do ponownego wykorzystywania na cele transportowe. Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy.

 


Zmiana ustawy przewiduje też, że ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury. Jak podkreśla rząd w komunikacie, oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownego eksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.

Koleje wojewódzkie także poza województwem

Projekt przewiduje, że wojewódzkie przewozy pasażerskie zostaną wsparte za granicą województwa. Samorządy województw będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – zdaniem rządu przyczyni się to do uniknięcia wykluczenia komunikacyjnego terenów pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych.

Rozwiązanie przeznaczone jest przede wszystkim dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego - marszałków województw, którzy chcieliby realizować takie połączenia bez potrzeby zawarcia odrębnego porozumienia między województwami.

Czytaj też: Program Kolej Plus ma przywrócić pociągi do miast i miasteczek

Możliwe będzie przeznaczanie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie środków niewykorzystanych przez województwa w danym roku budżetowym – na realizację zadań w latach następnych.

Zmiany dotyczące przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych

Zgodnie z projektem nowelizacji uproszczony zostanie system udzielania gwarancji finansowych umożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych. Usprawni to zaciąganie przez PKP PLK SA zobowiązań finansowych na zadania zaplanowane w Szczegółowym Planie Realizacji Krajowego Programu Kolejowego.

Wprowadzone zostaną nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.

Nowe rozwiązania wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem zmian dotyczących finansowania ze środków Funduszu Kolejowego, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.