Sejm opowiedział się w piątek, 26 maja, za przyjęciem części poprawek Senatu do nowelizacji, która ma m.in. podnieść bezpieczeństwo pasażerów w przewozach na aplikację, np. przez wprowadzenie lepszej weryfikacji kierowców. Regulacja umożliwi również usuwanie punktów karnych po roku, a nie po dwóch latach. 

Sejm przegłosował m.in. poprawkę dotyczącą weryfikacji kierowcy przez przedsiębiorcę prowadzącego pośrednictwo przy przewozie osób. Zgodnie z przyjętą poprawką przedsiębiorca weryfikuje w trakcie wykonywania przewozu, z częstotliwością niezbędną dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób, co najmniej raz na 50 przewozów, jednak nie rzadziej niż raz na siedem dni czy osoba wykonująca przewóz osób jest rzeczywiście osobą, której ten przewóz zlecono. Wcześniejszy zapis mówił, że taka weryfikacja odbywa się nie rzadziej niż raz na 100 przewozów. Posłowie odrzucili natomiast poprawkę Senatu dotyczącą tego, by zaświadczeń o niekaralności kierowcy z kraju jego pochodzenia nie musieli przedstawiać obywatele krajów Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz obywatele Ukrainy. Odrzucono również poprawkę umożliwiającą dokonanie weryfikacji kierowcy nie tylko przez weryfikację zdjęcia przedstawiającego wizerunek twarzy kierowcy, ale także innych danych biometrycznych.

Głównym celem uchwalonej przez Sejm 14 kwietnia br. ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym jest podniesienie bezpieczeństwa pasażerów, którzy korzystają m.in. z przewozu, zamawianego przez aplikację. 

W tym celu zapewniona zostanie rzetelna weryfikacja tożsamości osoby oraz jej uprawnień do kierowania pojazdem. Przedsiębiorcy pośredniczący w przewozach drogowych będą zobowiązani do:

  • weryfikacji kierowców, którzy wykonują przewozy przed rozpoczęciem współpracy i zleceniem pierwszego przewozu – w trybie osobistego stawiennictwa, w tym ich tożsamości (utrwalenie wizerunku), posiadanych uprawnień (prawa jazdy) oraz niekaralności;
  • weryfikacji dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem, a w przypadku polskich dokumentów do sprawdzenia ich autentyczności z wykorzystaniem e-usługi Sprawdź uprawnienia kierowcy – Portal gov.pl (moj.gov.pl);
  • weryfikacji, po rozpoczęciu współpracy z kierowcą, czy przewóz faktycznie realizuje osoba, której ten przewóz zlecono.

Czytaj też: Licencje na krajowy transport drogowy w zakresie przewozu osób taksówką od 1.01.2020 r. >>>

Przedsiębiorca, który prowadzi pośrednictwo przy przewozie osób, będzie miał także prawo i obowiązek przetwarzania informacji dotyczącej osób wykonujących przewóz przez 5 lat – licząc od końca roku kalendarzowego, w którym kierowca zakończył współpracę z danym przedsiębiorcą.

Nowe przepisy zaostrzą również kary dla przedsiębiorców, którzy pośredniczą w przewozach oraz dla osób wykonujących przewóz, za naruszenie obowiązków zapisanych w ustawie.

Jedna z wniesionych przez Senat poprawek dotyczy tego, by zaświadczeń o niekaralności kierowcy z kraju jego pochodzenia nie musieli przedstawiać obywatele krajów Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz obywatele Ukrainy.

Inna z wniesionych poprawek umożliwia dokonanie weryfikacji kierowcy nie tylko przez weryfikację zdjęcia przedstawiającego wizerunek twarzy kierowcy, ale także innych danych biometrycznych.

 

Likwidacja opłaty ewidencyjnej

Zniesiona zostanie opłata ewidencyjna w związku z rejestracją pojazdów i wydawaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przez stacje kontroli pojazdów podczas badań technicznych. Obecnie opłata ewidencyjna jest pobierana od obywateli, w szczególności przez organy samorządowe – w związku z realizacją czynności dotyczących rejestracji pojazdów, m.in. wydaniem dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, zalegalizowanych tablicy rejestracyjnych i ich wtórników, karty pojazdu, nalepki kontrolnej, prawa jazdy, międzynarodowego prawa jazdy, karty kwalifikacji kierowcy; a także przez przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów – w związku z przeprowadzeniem badania technicznego i odnotowaniem odczytu drogomierza pojazdu po jego wymianie. Obecnie wysokość opłaty ewidencyjnej za poszczególne czynności urzędowe określona jest w zależności od dokonywanej czynności w wysokości 0,50 zł lub 1 zł.

Opłata stanowi przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, ale jak wynika z ocen ministra cyfryzacji, opłaty ewidencyjne pobierane przez organy samorządowe i stacje kontroli pojazdów łącznie stanowią 14,5 proc. przychodów Funduszu. Kluczowy przychód Funduszu stanowi opłata ewidencyjna uiszczana przez zakłady ubezpieczeń z tytułu zawartej umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów. Ta opłata pozostanie nadal.

Czytaj też: Rodzaje wydatków związanych z pojazdami samochodowymi na przykładach >>>

 

Wraca możliwość kasowania punktów karnych po roku

Nowe przepisy przywracają sytuację prawną sprzed 2022 r. Informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji mają być usuwane po roku, a nie dwóch latach, a także kierowcy maksymalnie raz na pół roku będą mogli wziąć udział w odpłatnym szkoleniu, które pozwoli zredukować 6 punktów karnych.

Z takiej możliwości nie będą mogli skorzystać tylko nowi kierowcy - w ciągu roku od wydania prawa jazdy po raz pierwszy. Kursy doszkalające mają organizować dyrektorzy wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego na podstawie późniejszych wytycznych. Zaświadczenia potwierdzające zakończenie kursu będą przesyłane komendantowi wojewódzkiemu policji.

Przywrócony zostanie mechanizm, zgodnie z którym zatrzymane prawo jazdy - po okresie, na który zostało zatrzymane - będzie automatycznie zwracane, bez konieczności składania wniosku.