Rada Ministrów przyjęła 30 października 2023 r. uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) wraz z uchwałą zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Jak uzasadnił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, to reakcja na postulaty branży.

Ministerstwo przypomina, że w 2022 r. rząd podjął już działania, których efektem było zapewnienie dodatkowych środków na wzrost wydatków ponoszonych przez wykonawców inwestycji drogowych. Od tego czasu wzrosły jednak koszty większości materiałów budowlanych (np. cementu, oleju napędowego, betonu, kruszyw) i usług (np. koszty transportu, koszty energii, robocizna). Powoduje to, że ceny wskazywane w ofertach składanych przed wybuchem konfliktu zbrojnego na Ukrainie, czyli przed 24 lutego 2022 r., nie przystają do aktualnych kosztów, które ponoszą wykonawcy.

— W ubiegłym roku przedstawiciele branży drogowej stanęli przed zmianami na rynkach, jakie zaistniały po zbrojnym ataku Rosji na Ukrainę. Uwzględniając te niespodziewane okoliczności, MI powiększyło limit waloryzacji w kontraktach. Dziś robimy kolejny krok, przeznaczając dodatkowe miliardy złotych na inwestycje drogowe — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Na realizację inwestycji związanych z Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) przeznaczonych zostanie dodatkowo 2,6 mld zł. Natomiast na realizację inwestycji związanych z Programem budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 przeznaczonych zostanie dodatkowo 100 mln zł.

 

Najważniejsze rozwiązania programu

 Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 koncentruje się na obwodnicach miejscowości, które położone są poza siecią TEN-T, tzn. nie znajdują się w ciągach dróg ekspresowych i autostrad. Do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycje wyposażone będą w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenia przejść dla pieszych. Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł.

Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Inwestycje związane z nowymi obwodnicami będą realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.    Efektem programu będzie wyprowadzenie nadmiernego ruchu – zwłaszcza tranzytowego – z miejscowości położonych wzdłuż dróg krajowych.

 


Cele zakładane przez rząd

Rząd zakłada, że w konsekwencji programu nastąpi:

  • - poprawa bezpieczeństwa drogowego poprzez rozdzielenie różnego rodzaju ruchu, m.in. towarowego – w postaci samochodów ciężarowych i dostawczych – pasażerskiego, czyli samochodów osobowych, a także transportu miejskiego, rowerowego czy pieszego;
  • zmniejszenie liczby wypadków drogowych;
  • poprawa płynności ruchu – zarówno w ujęciu makro, czyli przepustowość sieci dróg krajowych oraz skali mikro, czyli redukcji korków i zatłoczenia miejscowości, szczególnie w miejscach strategicznych (drogi śródmiejskie, główne skrzyżowania, mosty i wiadukty);
  • redukcja zanieczyszczeń i hałasu na terenie zabudowanym.

Równolegle, rząd realizuje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r., który zakłada budowę nowych odcinków autostrad, dróg ekspresowych, przebudowę odcinków dróg krajowych oraz budowę obwodnic. Od 2014 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych wzrosła z 2 725 km do ponad 4 200 km. Na rozwój dróg gminnych i powiatowych są przeznaczone środki w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przyjęto także program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.