W uzasadnieniu projektu nowelizacji Kodeksu wykroczeń oraz Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia - którym zajmie się Rada Ministrów - wskazano, że siatka i wysokość kar za wykroczenia określone w art. 82 Kodeksu wykroczeń, obejmująca zachowania mogące wywołać pożar, a w szczególności granice kary grzywny, nie były zmieniane od 27 lat. Również górna granica kwoty mandatu za te wykroczenia nie uległa zmianie od 2001 r., czyli od wejścia w życie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia i od 24 lat pozostaje na tej samej wysokości - 500 zł.
Resort sprawiedliwości, który przygotował projekt, zaproponował zaostrzenie górnej granicy kary grzywny za wykroczenia z art. 82 Kodeksu wykroczeń z obecnych 5 tys. zł do 30 tys. zł. Z kolei zmiany w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia miałyby dotyczyć umożliwienia wymierzenia w postępowaniu mandatowym za wykroczenie z art. 82 (par. 1-5 Kodeksu wykroczeń) grzywny w wysokości do 5 tys. zł (z 500 zł). W przypadku gdy sprawca jednym czynem popełnia więcej niż jedno wykroczenie, grzywna mogłaby wynieść do 6 tys. zł (wzrost z 1000 zł).
Resort sprawiedliwości w projekcie noweli zaproponował zmiany mające dotyczyć m.in. konsekwencji za rozniecanie ognia m.in. w lasach, na łąkach i torfowiskach oraz w odległości do 100 m od nich, a także za palenie tytoniu poza miejscami wyznaczonymi do pobytu ludzi (art. 82 par. 3 Kodeksu wykroczeń).
Obecnie za takie działanie można wymierzyć karę nagany, grzywny, aresztu lub ograniczenia wolności; po zmianach takie wykroczenie karane byłoby grzywną, aresztem lub karą ograniczenia wolności. W rezultacie zmian proponowanych przez MS każde wykroczenie z art. 82 par. 1-5 Kodeksu wykroczeń byłoby zagrożone jednolitą karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Większa ochrona funkcjonariuszy publicznych i ratowników medycznych
Drugi z projektów przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości ma zapewnić skuteczniejszą ochronę przed przemocą funkcjonariuszom publicznym, ratownikom medycznym i obywatelom niosącym pomoc.
Zasadnicza odnosi się do dwóch przepisów Kodeksu karnego mówiących o naruszeniu nietykalność osoby podejmującej interwencję na rzecz ochrony bezpieczeństwa, za co obecnie grozi do dwóch lat więzienia, oraz naruszenia nietykalności funkcjonariusza w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, za co obecnie grozi do trzech lat więzienia.
Do obu tych przepisów miałby zostać dodany kolejny z zapisów stanowiący, że jeżeli sprawca narazi zaatakowanego na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia, albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, to grozić mu będzie do pięciu lat więzienia.
Według MS zapisy mają być uzupełnieniem funkcjonującego już w Kodeksie przepisu o napaści na funkcjonariusza za pomocą „niebezpiecznego przedmiotu albo środka obezwładniającego”. Jak wskazano, obecnie występują trudności w jednoznacznym określeniu, co może być „niebezpiecznym przedmiotem” - dlatego nowy przepis kładzie nacisk na narażenie życia poszkodowanego, a nie na przedmioty użyte do ataku.
Zmiany w układach zbiorowych pracy
Ostatni projekt figurujący w porządku to projekt ustawy o układach zbiorowych pracy przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Według resortu nowa ustawa będzie miała na celu rozwój układów zbiorowych w Polsce z korzyścią dla obu stron stosunku pracy, pobudzenie rokowań zbiorowych jako narzędzia poprawy warunków życia i pracy, uproszczenie procesu zawierania i rejestracji układów oraz wprowadzenie cyfrowej ewidencji układów i porozumień zbiorowych.
Układy zbiorowe pracy to porozumienia zawierane między pracodawcą (lub grupą pracodawców) a reprezentacją pracowników – związkami zawodowymi.









