Szef rządu Mateusz Morawiecki informację przekazał w opublikowanym w niedzielę na Twitterze nagraniu. - Dotrzymaliśmy słowa i zgodnie z naszymi zapowiedziami od teraz, od początku września, autostrada A1 jest bezpłatna. Szerokiej drogi!  - mówił szef rządu.

Dotąd autostrada prywatna A1 Gdańsk-Toruń była zwolniona z opłat w okresie wakacyjnym. Kierowcy mogli podróżować nią bezpłatnie w każdy weekend – od piątku od 12:00 do poniedziałku do 12:00.

Z kolei od 1 lipca 2023 r. nie trzeba płacić za przejazd na autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica za przejazd pojazdem o masie do 3,5 tony. 

Tego dnia weszła w życie ustawa z 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Najważniejsze jej rozwiązania to: 

  • zniesiono pobór opłat na odcinkach autostrad płatnych, którymi zarządza Generalna  Dyrekcja  Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o odcinki autostrad: A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica. Nowe przepisy przewidują ponadto, że nie będzie można wprowadzić opłat również na pozostałych autostradach zarządzanych przez GDDKiA, a także na odcinkach, które obecnie są w realizacji.
  • zniesiono opłaty na państwowych autostradach  samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, czyli samochodów osobowych oraz motocykli.
  • kierowcy będą zwolnieni z opłat za przejazd od 1 lipca 2023 r.

Nadal pobierana jest opłata elektroniczna od samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Jednocześnie Rada Ministrów przyjęła uchwałę ws. rekompensaty środków, które z tytułu zniesienia opłat nie wpłyną na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego w kwocie do 50 mln zł. Na tyle oszacowano całkowity koszt związany z zawieszeniem poboru opłat na A1 Gdańsk – Toruń.

Sprawdź w LEX: Jak należy zaksięgować notę z opłatą za przejazd autostradą? >

 

Chcesz zapisać ten artykuł i wrócić do niego w przyszłości? Skorzystaj z nowych możliwości na Moje Prawo.pl

Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl >>

 

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek

Od 1 lipca 2023 r. obowiązuje zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu. Przepisy te mają na celu wyeliminowanie tzw. wyścigów słoni, a w konsekwencji poprawę bezpieczeństwa na drogach szybkiego ruchu. Chodzi o sytuacje, w których kierowcy pojazdów ciężarowych wyprzedzają się przy minimalnej różnicy prędkości, często wynoszącej 1-2 km/h. Manewr taki jest wykonywany na tyle długo, że dochodzi wtedy do powstawania zatorów, bo dopuszczalna prędkość takich pojazdów wynosi 80 km/h, przy dopuszczalnej maksymalnej prędkości dla pojazdów osobowych 120 km/h na drogach ekspresowych i 140 km/h na autostradach. Niekiedy dochodzi też do gwałtownej zmiany pasa ruchu przez kierowcę pojazdu ciężarowego, co skutkuje gwałtownym hamowaniem kierowców jadących z dużo większą prędkością pasem, na który wjeżdża.

Sprawdź w LEX: Czy spółka A może odliczyć 100% VAT z faktury otrzymanej za przejazd autostradą, który będzie podlegał refakturowaniu na spółkę B? >

Nowe przepisy zabraniają kierującemu pojazdem ciężarowym kategorii N2 lub N3 (odpowiednio powyżej 3,5 t i powyżej 12 t) wyprzedzania samochodów na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla tych pojazdów na drogach kategorii A i S.

Sprawdź w LEX: Czy mandat za przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi napędowej pojazdu, który otrzymał pracownik podczas kontroli pojazdu, stanowi dla niego przychód do opodatkowania w momencie uregulowania mandatu przez firmę? >

Dodatkowo, aby upłynnić ruch pojazdów poruszających się po autostradzie i drogach ekspresowych o trzech lub więcej pasach ruchu, przynajmniej jeden pas ruchu będzie wolny od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz od zespołów pojazdów o długości powyżej 7 m (niezależnie od masy). Przepis ten dostosowuje polskie prawo do zapisów Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu, które stanowią, że jeżeli autostrada ma trzy lub więcej pasów przeznaczonych do ruchu w tym samym kierunku, kierującym pojazdami przeznaczonymi do przewozu ładunków, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3500 kg lub zespołami pojazdów o długości ponad 7 m zabrania się korzystać z innych pasów ruchu niż dwóch pasów położonych najbliżej prawej krawędzi jezdni, odpowiadającej kierunkowi ruchu, w którym się porusza. Czytaj więcej: Od 1 lipca zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu>>

Czytaj też w LEX:

Działalność transportowa - koszty uzyskania przychodów >

Zwolnienie od podatku należności przysługujących pracownikom w podróży służbowej >