Więcej: Jest nowa ustawa o zbiórkach publicznych>>>
Pozwolenia zostają zastąpione zgłoszeniami publikowanymi na portalu, który zaczyna działać w dniu wejścia w życie ustawy, czyli 18 lipca br.. Dzięki temu obywatele będą mieli bezpośredni dostęp do informacji o organizatorach zbiórek i będą decydować o tym, jaka akcja dobroczynna warta jest wsparcia.
Jak podkreśla w specjalnym komunikacie Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które przygotowało projekt nowej regulacji, od piątku zbiórki elektroniczne np. przez przelewy można będzie prowadzić bez dodatkowych formalności. W tym wypadku przejrzystość i możliwość kontroli zapewniona jest dzięki technologii (przepływ pieniędzy jest rejestrowany). Oznacza to, że w internecie każdy może zbierać na co chce – bez zezwolenia i bez zgłoszenia zbiórki publicznej (chyba, że pieniądze zbierane są na cele inwestycyjne, wtedy mogą obowiązywać przepisy regulujące inwestycje finansowe).
Więcej: Szef MAC: minimalna rola urzędników przy zgłaszaniu zbiórki publicznej>>>
W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i zbiórek darów – wystarczy proste zgłoszenie zbiórki na ogólnopolskim portalu. Tam też będą publikowane sprawozdania ze zbiórki. Wszystko po to, aby każdy obywatel miał łatwy dostęp do informacji o tym, kto i na co zbiera oraz jak rozdysponował środki. Publikacja na portalu nastąpi maksymalnie w ciągu 3 dni od wpływu zgłoszenia elektronicznego i w ciągu 7 dni – dla zgłoszenia tradycyjną pocztą (jeśli zgłoszenia nie będą wymagały uzupełnienia).
Organizator zbiórki (tak ogólnokrajowej, jak i lokalnej) będzie mógł zgłosić zbiórkę elektronicznie lub na piśmie, przesyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Zgłoszenie elektroniczne będzie bardzo proste do wypełnienia i pozwoli na szybszą rejestrację zbiórki – nawet w ciągu 3 dni. W tym celu będzie potrzebny podpis cyfrowy – ale nie trzeba się uciekać do płatnych narzędzi. Wystarczy tzw. profil zaufany ePUAP, który można w kilkanaście minut założyć na portalu ePUAP, a później jednorazowo „potwierdzić” w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ.
Resort Administracji i Cyfryzacji przypomina też, że nowa ustawa powstała w ścisłej współpracy z organizacjami pozarządowymi. - Wszystkie zbiórki publiczne – małe, duże, ogólnopolskie i lokalne – będą zgłaszane na portalu ZBIÓRKI.GOV.PL. To też ułatwi społeczną kontrolę – informacja na temat zbiórek prezentowana będzie w sposób przejrzysty i dostępny dla wszystkich. Dzięki zmianie organizacja zbiórek publicznych będzie pozbawiona zbędnych formalności. Organizatorzy zbiórek będą mogli się skupić na tym, co w dobroczynności najważniejsze – na zdobywaniu zaufania, za którym może pójść społeczne wsparcie. Wszystkim obywatelom ustawa ułatwi poznanie skali akcji społecznych organizowanych w całym kraju – czytamy w komunikacie MAiC.
Czytaj także:
Obowiązuje ustawa i wzory dokumentów ws. zbiórek publicznych>>>
Nowe zasady zwolnień z VAT dla zbiórek publicznych