O całej sprawie Prawo.pl pisało tuż po tym, jak 4 czerwca w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie, z którego wynika, że minimalne wynagrodzenie na stanowisku urzędnika w sądach i w prokuraturach wyniesie 4650 zł brutto, a w przypadku stażysty czy stanowiska pomocniczego – 4550 zł brutto. Wywołało to duże emocje w związkach zawodowych, które podpisały lutowe porozumienie płacowe z Ministerstwem Sprawiedliwości. Związkowcy przypominali, że ministerstwo zobowiązało się w nim do nowelizacji załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego poprzez podniesienie dolnej granicy wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich stanowisk samodzielnych i wspomagających z poziomu 4300 zł do 5500 zł brutto, zaś dla stażystów, stanowisk pomocniczych, obsługi technicznej i gospodarczej – z poziomu 4300 zł do 5000 zł brutto. Takie też kwoty znalazły się w projekcie rozporządzenia. Problem jednak w tym, że nie w akcie, który znalazł się w Dzienniku Ustaw. Pisma w tej sprawie do MS skierowały m.in. KNSZZ Ad Rem oraz NSZZ „Solidarność" Pracowników Sądownictwa i Prokuratury.
Jak MS tłumaczyło zmiany w projekcie?
Wiceminister Arkadiusz Myrcha skierował wówczas pismo do dyrektorów sądów apelacyjnych. Wyjaśniał w nim, że „podczas prac nad projektem w sprawie rozporządzenia, w którym przyjęto wyższe dolne kwoty wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników sądów powszechnych i powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury – zastrzeżenia wniósł minister obrony narodowej. Miał wskazywać na konieczność zrównania w załączniku do przedmiotowego aktu dolnych kwot wynagrodzenia zasadniczego pracowników sądów powszechnych, powszechnych jednostek prokuratury oraz sądów wojskowych, mając na uwadze strukturę płac i... możliwości finansowe sądów wojskowych". Wiceminister Myrcha dodał również, że art. 14 ust. 1 ustawy o pracownikach sądów i prokuratury stanowi, iż wydanie przedmiotowego rozporządzenia wymaga współpracy pomiędzy ministrami sprawiedliwości i obrony narodowej.
– Uwzględnienie uwagi ministra obrony narodowej wymagało zatem dokonania zmiany w projekcie rozporządzenia, w porównaniu do pierwotnych założeń zaakceptowanych przez kierownictwo resortu sprawiedliwości, która jednak nie wpływa na obowiązek podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych pracowników sądów powszechnych zgodnie z pierwotnie przyjętymi założeniami – wskazywał. Zalecił równocześnie dyrektorom, by „pomimo wskazania w załączniku do przywołanego rozporządzenia wysokości najniższych wynagrodzeń zasadniczych urzędników i innych pracowników sądów powszechnych, sądów wojskowych i prokuratury na poziomie 4650 zł" – bezwzględnie trzymali się zasady podwyższania i ustalania wynagrodzeń pracowników sądów powszechnych zawartych w piśmie z dnia 4 marca 2025 r., będącego efektem porozumienia ze związkami.
– Przypominam, iż wynagrodzenie zasadnicze urzędników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych i wspomagających musi zostać ustalone na poziomie co najmniej 5500 zł, stażystów – 5000 zł, zaś innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, obsługi technicznej i gospodarczej – 5000 zł. Analogiczne zasady należy stosować w odniesieniu do nowo zatrudnianych pracowników w tych grupach – podkreślił.
Czytaj: Marne pensje w sądach - MS zmieniło rozporządzenie wbrew ustaleniom ze związkami>>
Pracownik sądu już nie na pensji minimalnej>>
Wytyczne nie są prawem do kształtowania wynagrodzeń
Związki zawodowe wskazywały jednak, że zalecenia to nie przepisy. – Oczywiście znane nam są wytyczne przesłane do sądów apelacyjnych przez pana ministra Arkadiusza Myrchę i ufamy, że będą one stosowane przez dyrektorów sądów powszechnych. Niemniej jednak zaistniała sytuacja budzi wątpliwości co do przestrzegania zasad praworządności poprzez kształtowanie wynagrodzeń za pomocą wytycznych ministerstwa, a nie aktu normatywnego – wskazywało w piśmie skierowanym do Adama Bodnara, ministra sprawiedliwości, Prezydium Krajowego Zarządu KNSZZ „Ad Rem".
Zaznaczało też, że nie ma zgody związku na określanie w rozporządzeniu dla jakichkolwiek pracowników „stawek wynagrodzenia poniżej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r.". Rozporządzenie spotkało się także z szybką reakcją „Solidarności", która również skierowała pismo do ministra Bodnara. Związek wnosił o wyjaśnienie kwestii dotyczącej opublikowanego rozporządzenia i – jak wskazano – określenia wynagrodzenia zasadniczego przysługującego urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratury, w szczególności wysokości minimalnego wynagrodzenia w poszczególnych grupach stanowiskowych, odmiennych od ustalonych w porozumieniu z dnia 17 lutego 2025 r.
– Od wielu lat minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego w sądach powszechnych i prokuraturze były ustalane co najmniej na poziomie aktualnego wynagrodzenia minimalnego za pracę i powrót do poprzednich nieprawidłowych praktyk w tym zakresie strona społeczna uznaje za działania niedopuszczalne i naruszające zasadę praworządności – zaznaczono.
W nowym projekcie wyższe "minimum"
Projekt zakłada pozostawienie wcześniej uregulowanych górnych widełek wynagrodzeń, ale podniesienie dolnych. I tak wynagrodzenie na stanowiskach samodzielnych w sądach i prokuraturach ma wynosić od 5500 zł brutto (w obowiązującym od 4650 zł) do 18 900 zł, na stanowiskach wspomagających od 5500 zł (obecnie od 4650 zł) do 12 600 zł, dla stażystów od 5000 zł (obecnie 4550 zł) do 6850 zł i stanowiskach pomocniczych, obsługi technicznej i gospodarczej od 5000 zł (4550 zł) do 7900 zł.
– Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Proponowany termin jest spowodowany potrzebą dokonania jak najszybszej wypłaty podwyżek wynagrodzeń zasadniczych w grupie urzędników i pozostałych pracowników zatrudnionych w sądach powszechnych, sądach wojskowych i w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Wypłata wyrównań - z mocą od 1 stycznia 2025 r. - zostanie dokonana na podstawie par. 2 rozporządzenia, bowiem jego retroaktywny charakter gwarantuje przedmiotowym grupom zawodowym prawa pracownicze wynikające z ustawy budżetowej bez względu na datę wejścia w życie rozporządzenia – wskazano.
MS dodaje, że ważny interes państwa wymaga zapewnienia warunków wynagradzania za pracę i przyznawanie innych świadczeń związanych z pracą dla urzędników i pozostałych pracowników zatrudnionych w sądach powszechnych, sądach wojskowych i w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury na poziomie zgodnym ze stawkami wynagrodzenia obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2025 r.
– Z uwagi na zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych dyrektorzy sądów powszechnych, prezesi sądów wojskowych oraz kierownicy powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury będą przygotowani na niezwłoczną wypłatę zmienionych wynagrodzeń dla wskazanych grup urzędników i pozostałych pracowników. W konsekwencji wejście w życie rozporządzenia z dniem następującym po dniu ogłoszenia nie spowoduje trudności organizacyjnych po stronie pracodawców – podsumowano.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.










