Projekt komentuje Tomasz Ochocki, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.
Czytaj:Jest już projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych>>
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało 28 marca br. projekt ustawy o ochronie danych osobowych, która ma dookreślić, w granicach dopuszczalnych przez ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), krajowy system ochrony danych osobowych.
Jak zaznaczył Maciej Kawecki, doradca w gabinecie politycznym Ministra Cyfryzacji, projekt ma charakter roboczy i może jeszcze ulec zmianie. Jego udostępnienie na tak wczesnym etapie prac legislacyjnych wynika z ogromnego zainteresowania tym tematem przez opinię publiczną, a także chęci zapewnienia pełnej transparentności procesu tworzenia przepisów o ochronie danych osobowych.
Projekt określa zarówno zagadnienia ogólne jak i kwestie związane z: postępowaniem w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, europejską współpracą administracyjną, postępowaniem kontrolnym, administracyjnymi karami pieniężnymi, odpowiedzialnością cywilną oraz inspektorami ochrony danych. Propozycja nie obejmuje jednak tak istotnych kwestii jak m.in.: pozycja ustrojowa nowego organu ochrony danych osobowych, przepisy przejściowe oraz przepisy zmieniające regulacje sektorowe.
Jedną z najważniejszych zmian wynikającą z projektu ustawy jest powołanie w miejsce obecnego Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych – krajowego organu ds. ochrony danych osobowych – nowego organu administracji publicznej – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Komentowana zmiana wynika z faktu, iż na gruncie europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) inspektor ochrony danych jest osobą fizyczną wyznaczaną przez administratora bądź podmiot przetwarzający i obowiązaną do szeroko rozumianego monitorowania przestrzegania przepisów RODO. Należy zauważyć, że jednocześnie brak jest jakiegokolwiek związku ustrojowego pomiędzy takimi osobami (inspektorami ochrony danych) a organem ds. ochrony danych osobowych. Zachowanie obecnej nazwy organu (Generalny Inspektor Ochrony Danych), wprowadzałoby w tym zakresie w błąd – co do ich pozycji ustrojowej, bowiem zgodnie z art. 38 ust. 3 RODO, inspektorzy ochrony danych muszą być niezależni.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
RODO
Najczęściej czytane w temacie:
- Czy leasingodawca może udostępnić dane leasingobiorcy wierzycielowi - firmie prywatnej?
- Czy firma będąca właścicielem parkingu może zażądać od CEPIK danych osobowych kierowców takich jak imię, nazwisko oraz adres...
- Czy pracodawca może wykorzystywać prywatne telefony pracowników w celu zastosowania mechanizmu dwustopniowego uwierzytelniania?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
- Czy leasingodawca może udostępnić dane leasingobiorcy wierzycielowi - firmie prywatnej?
- Czy firma będąca właścicielem parkingu może zażądać od CEPIK danych osobowych kierowców takich jak imię, nazwisko oraz adres...
- Czy pracodawca może wykorzystywać prywatne telefony pracowników w celu zastosowania mechanizmu dwustopniowego uwierzytelniania?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
| Dowiedz się więcej z książki | |
![]() |
Polska i europejska reforma ochrony danych osobowych
Polecamy książki prawnicze w artykułach
|










