Projektowana ustawa o zmianie ustawy – Kodeks morski ma na celu zapewnienie wykonania postanowień następujących aktów prawnych:
1. Protokół z 1996 r. do Konwencji o ograniczeniu odpowiedzialności za roszczenia morskie, sporządzonej w Londynie dnia 19 listopada 1976 r. (Dz. U. z 1986 r. Nr 35, poz. 175).
2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/20/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ubezpieczenia armatorów od roszczeń morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 128).
3. Rozporządzenie nr 392/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźników pasażerskich na morskich drogach wodnych z tytułu wypadków (Dz. U. UE L 131 z 28.5.2009, str. 24—46), wraz z jego załącznikiem, zawierającym „postanowienia Konwencji ateńskiej w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu z 2002 r. istotne dla stosowania niniejszego rozporządzenia”.
4. Protokół z 2003 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 49, poz. 392), do Międzynarodowej Konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1971 r. (Dz. U. z 1986 r. Nr 14, poz. 79), zmienionej Protokołem, sporządzonym w Londynie dnia 27 listopada 1992 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 136, poz. 1529).
Projektowana ustawa oddziałuje na armatorów statków morskich oraz przewoźników, ich ubezpieczycieli, a także pasażerów statków morskich oraz na administrację morską.
Odnośnie zmian w zakresie Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej Konwencji o Utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami z 1992 r., projektowana ustawa oddziałuje na importerów oleju kontrybucyjnego drogą morską, podmioty, które poniosły szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami ze statku oraz wyjątkowo Skarb Państwa w przypadku, gdy łączna ilość oleju kontrybucyjnego otrzymanego w państwie jest mniejsza niż 1 milion ton.

 Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 7 lipca 2011 r.