Według projektu (druk nr 3657) przez dostęp do KRS rozumie się dostęp do wszystkich jego części i do wszystkich aktualnie znajdujących się w nich danych, a także możliwość samodzielnego pozyskiwania wydruków aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do KRS, które także uzyskają moc dokumentów urzędowych, jeżeli będą posiadały cechy umożliwiające ich weryfikację.
Projekt zakłada, że Centralna Informacja KRS będzie udostępniała bezpłatnie, w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych, wszystkie aktualne informacje o podmiotach wpisanych do KRS, a także treść dokumentów przekazanych do elektronicznego katalogu dokumentów spółek. Upowszechnienie bezpłatnego dostępu do rejestru oznacza dostęp do wszystkich jego części, czyli: rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, rejestru dłużników niewypłacalnych, elektronicznego katalogu dokumentów spółek za pośrednictwem sieci teleinformatycznych (Internetu), co więcej projekt zakłada możliwość samodzielnego generowania wydruków z rejestru oraz z katalogu dokumentów spółek.
Przewiduje się, że pobrane samodzielnie wydruki komputerowe aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do KRS będą miały moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez Centralną Informację w postaci papierowej lub elektronicznej, jeżeli będą posiadały cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w rejestrze. W przypadku samodzielnego pobrania wydruków kopii dokumentów znajdujących się w katalogu dokumentów spółek, cechy umożliwiające ich weryfikację zastąpią poświadczenie za zgodność z dokumentami znajdującymi się w aktach rejestrowych, co oznacza, że w tym przypadku samodzielnie sporządzony wydruk nie będzie miał mocy zrównanej z dokumentem urzędowym, a będzie jedynie poświadczoną kopią.
Projektowana nowelizacja wprowadza przepis nadający moc dokumentów urzędowych odpisom, zaświadczeniom oraz informacjom wydawanym przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego – poza formą papierową – także odpisom, wyciągom, zaświadczeniom oraz informacjom wydawanym w postaci elektronicznej.
Projekt ustawy umożliwia wpisanie do rejestru przedsiębiorców numeru NIP „z urzędu” po uzyskaniu przez sąd rejestrowy – bezpośrednio z urzędu skarbowego – informacji o jego nadaniu przedsiębiorcy. Proponuje się, że wpis taki nie będzie podlegał opłacie sądowej i będzie zwolniony z obowiązku ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Przewiduje się wprowadzenie przepisu umożliwiającego wpisanie do KRS adresu strony internetowej i adresu poczty elektronicznej, o ile przedsiębiorca takie adresy posiada. Ujawnienie tych adresów – pozwalających na szybki kontakt z przedsiębiorcą – będzie dokonywane wyłącznie na żądanie zainteresowanego. Nie przewiduje się zwolnienia od opłaty sądowej od wniosku o dokonanie wpisu wskazanych adresów. Regulacji tej również będą podlegały stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, fundacje oraz publiczne zakłady opieki zdrowotnej podlegające obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, o ile podejmują działalność gospodarczą. Jeżeli podmiot zdecyduje się na wpis adresu strony internetowej i adresu poczty elektronicznej do rejestru, będzie miał obowiązek dokonywania aktualizacji tych danych w przypadku ich zmiany.
Proponuje się, by ustawa weszła w życie z dniem 1 października 2011 r. Wyjątek stanowi zmiana, która pozwoli na wpisywanie przez sądy numeru NIP „z urzędu”. Miałaby ona wejść w życie z dniem ogłoszenia uchwalonej nowelizacji.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 2 grudnia 2010 r.