Wniosek RPO to skutek skargi, jaka wpłynęła do jej biura od osoby mieszkającej w woj. lubuskim. - Była ona zatrudniona w jednej z instytucji, podległych ministerstwu finansów. Przez miesiąc codziennie jeździła na kontrole do innej miejscowości, wykupując bilety. Część tych biletów zagubiła - powiedział Lesław Nowacki z biura RPO.
Na tle tej sprawy ujawnił się problem stosowania § 8a ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Stosownie do brzmienia tego przepisu, do rozliczenia kosztów podróży pracownik załącza dokumenty (rachunki) potwierdzające poszczególne wydatki; nie dotyczy to diet oraz wydatków objętych ryczałtami. Jeżeli uzyskanie dokumentu (rachunku) nie było możliwe, pracownik składa pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania.
W zapadłych w tej sprawie orzeczeniach sądy pierwszej i drugiej instancji stanęły na stanowisku, że literalna wykładnia tego przepisu nie daje podstaw do uznania oświadczenia pracownika o zagubieniu biletów jako dokumentu potwierdzającego poniesiony wydatek i uzasadniającego zwrot kosztów. Sądy nie podzieliły proponowanej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej interpretacji tego przepisu, przedstawionej w odpowiedzi na zapytanie poselskie (nr 178) z dnia 10 stycznia 2008 r., że przepis ten może mieć odpowiednie zastosowanie np. w przypadku zagubienia biletu, okradzenia pracownika itp.
Zdaniem Rzecznika, na tle stosowanej przez sądy wykładni tego przepisu niezbędna wydaje się korekta obowiązujących zasad dokumentowania wydatków przy ubieganiu się o zwrot kosztów podróży służbowej. Rzecznik zwraca się z prośbą do MPIPS o zajęcie stanowiska w przedstawionej sprawie.