Projektowana ustawa Ordynacja podatkowa - ma stworzyć mechanizm pozwalający na wykonywanie Umowy między rządem Polski a rządem USA w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, podpisanej w Warszawie dnia 7 października 2014 r. (dalej: umowa FATCA).
Umowa FATCA jest szczególnym porozumieniem zawartym w związku z ekstraterytorialnymi skutkami amerykańskiej ustawy o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych dla celów podatkowych.

Zmiany w kilku ustawach
Umowa FATCA nakłada szeroko rozumiane obowiązki informacyjne na państwa strony. Aby państwo mogło je wykonać konieczne jest przede wszystkim zobowiązanie i upoważnienie krajowych instytucji finansowych do zbierania odpowiednich danych oraz stworzenie odpowiedniego mechanizmu przekazywania informacji amerykańskiej administracji podatkowej. Zdaniem Rady Legislacyjnej, projektodawca słusznie uważa, że dla wykonania umowy FATCA konieczne jest przyjęcie odpowiednich rozwiązań w prawie polskim.
Zdaniem Rady Legislacyjnej bardziej czytelne byłoby przyjęcie jednej ustawy określającej całościowo sposób wykonywania umowy FATCA. Stanowiłaby ona lex specialis w stosunku do innych ustaw dotyczący regulowanych kwestii, a zwłaszcza ustawy – Ordynacja podatkowa.

Cztery zastrzeżenia Rady
Po pierwsze, sama nazwa projektowanej ustawy o niczym właściwie nie informuje , a przecież w ustawie znajdują się istotne przepisy dotyczące wykonywania obowiązku informacyjnego
Po drugie, podmioty zobowiązane, muszą szukać przepisów odnoszących się do ich obowiązku w szeregu ustaw, w kilku miejscach w ustawie Ordynacja podatkowa, a także w szczegółowej i skomplikowanej umowie FATCA.
Po trzecie, przepisy wykonawcze są nieczytelne, a ponadto wymagają one swoistego, oddzielnego słowniczka (definicji).
Po czwarte, wybrana przez projektodawcę forma nie daje jasnego, całościowego obrazu mechanizmu implementacyjnego umowy FATCA.

Rok wydania: 2014
  Stanisław Włodyka
 
Prawo umów handlowych. Tom 5