Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji zwróciła się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej o udostępnienie stenogramów z rozmów prowadzonych przez ten urząd z kierownictwem spółki Telekomunikacja Polska. Chodziło o realizację umowy zawartej 22 października 2009 r. o wykonywaniu obowiązków regulacyjnych, aby wzmocnić to przedsiębiorstwo, które mało wówczas znaczącą pozycję na rynku, jako właściciel infrastruktury telekomunikacyjnej i któremu wówczas groziło rozdrobnienie. Takie Porozumienie została zawarte przez prezesa UKE jedynie z T. S.A. Zgodnie z ustaleniem przyjętym przez Komitet Sterujący, raporty  w tej sprawie miały być przekazywane po koniec każdego miesiąca. Krajowa Izba chciała mieć wgląd w treść narad związanych z przekazywaniem tych raportów prezesowi UKE.

Przesłanie niezadrukowanych kartek
UKE zastrzegł, że treść wszystkich protokołów Komitetu Sterującego i załączników do nich, stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. Dlatego Prezes UKE zdecydował się udostępnić KIG tylko tą część żądanych informacji, które nie mogą stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa. W mocno okrojonej formie informacja została udzielona 6 listopada 2012 r ( a wniosek wpłynął 26 października 2012 r.), zatem organ nie pozostaje w bezczynności. Bezczynność miałaby miejsce gdyby informacji w ogóle nie udzielono, co w niniejszej sprawie nie miało miejsca - wyjaśnił prezes UKE.
W opinii UKE do decyzji odmownej, przewidzianej w art. 16 ustawy o dostępie do informacji publicznej, stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i na dzień wniesienia skargi termin zakreślony art. 7 Kpa jeszcze nie upłynął. Wynosi on - zdaniem UKE - trzy miesiące - na odpowiedź i wyjaśnienie wątpliwości.
Izba złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na bezczynność organu powołując się na art.13 par. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który zakreśla termin na udzielenie informacji. Wynosi on maksymalnie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku.

Pozorna odpowiedź UKE
WSA w wyroku z 27 lutego 2013 r. zobowiązał prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej do rozpatrzenia wniosku Krajowej Izby Gospodarczej w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku. Zdaniem sądu w ustawie o dostępie do informacji publicznej położono duży nacisk na szybkość postępowania organu w udostępnieniu informacji publicznej. Ustawa przewiduje tu własne terminy, krótsze od terminów przewidzianych w Kpa. Dlatego w przypadku potrzeby wydania przez organ decyzji przewidzianej w art. 16 ustawy nie można zasadnie twierdzić, iż po wyczerpaniu terminów przewidzianych w art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej rozpoczynają swój bieg terminy do wydania decyzji w rozumieniu przepisów Kpa. 
Co więcej przesłane skarżącemu dokumenty stanowiące protokoły kolejnych spotkań Komitetu Sterującego Porozumieniem zawierają jedynie daty spotkań, listę osób obecnych i spis poruszonych zagadnień. W pozostałym zakresie, co do istoty informacji publicznej, stanowią niezadrukowane karty. W takiej formie spreparowana odpowiedź organu nie spełnia cech czynności udostępnienia informacji publicznej. Jest to czynność pozorna. WSA dodał też, że opóźnienie w dostarczeniu protokołów nastąpiło z rażącym naruszeniem prawa.

Oddalenie kasacji
Z tym wyrokiem nie zgodził się prezes UKE i złożył skargę kasacyjną do NSA. Sąd w wyroku z 17 października 2013 r. oddalił kasację jako niezasadną. - Rację miał WSA przyjmując, że w tej sprawie obowiązuje dwumiesięczny termin na udzielenie informacji - mówiła sędzia Irena Kamińska. Nie trzeba wszczynać żadnej wewnętrznej procedury w urzędzie, która tylko wydłuża tok załatwienia sprawy. Sędzia podkreśliła też, że taki centralny organ jak UKE powinien przestrzegać terminów ustawowych i w tej sprawie do tej pory nie udzielił informacji, co "woła o pomstę do nieba". Jest to bezczynność i to rażąca - dodał sędzia Kamińska.
Tego samego dnia NSA rozpatrywał jeszcze trzy inne sprawy na odmowę udzielenia informacji przez prezesa UKE, który zasłaniał się tajemnicą przedsiębiorstwa. Zdaniem sądu ochronie podlega tylko korespondencja ( tradycyjna i mailowa) między pracownikami a kierownictwem urzędu, a więc nie jest ona informacją publiczną.
Sygnatura akt I OSK 1073/13, I OSK 1028/ 13, wyroki z 17 października 2013 r.