Projekt sam w sobie służy wprowadzeniu dodatku funkcyjnego dla sędziego wyznaczonego do przeprowadzenia kontroli kancelarii komorniczej. Ma on przysługiwać za każdą przeprowadzoną kontrolę. Ta zmiana jest zresztą przez sędziów chwalona. - Zasadność wprowadzenia tego dodatku nie budzi wątpliwości, jest uzasadniona m.in. brakiem zwolnienia sędziów kontrolujących od innych obowiązków i czasochłonnością oraz skomplikowaniem merytorycznym kontroli. Istnienie tego dodatku będzie miało szczególne znaczenie w przypadku sądów nie dysponujących wydziałami specjalizującymi się w sprawach egzekucyjnych - ocenia Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia.

Czytaj: Sądy podzielone w ocenie obniżenia dodatków dla rzeczników dyscyplinarnych>>

Mnożniki dodatków funkcyjnych w dół

Krytykowany jest natomiast nowy załącznik, regulujący kwestie mnożników do ustalania wysokości dodatku funkcyjnego dla sędziów. I tak w przypadku sędziego delegowanego do pełnienia obowiązków podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, widełki mają wynosić od 0,3 do 1 (obecnie wynoszą od 0,4 do 1,1); w przypadku m.in. prezesa sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, sędziego delegowanego do pełnienia obowiązków dyrektora departamentu lub biura w Ministerstwie Sprawiedliwości, sędziego delegowanego do pełnienia obowiązków dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, czy np. koordynatora do spraw informatyzacji sądownictwa powszechnego - wynosić mają również 0,3 do 1 (obecnie kształtują się na poziomie od 0,4 do 1,1).

Obniżone zostają też widełki mnożników w przypadku dodatków dla: wiceprezesa sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, sędziów delegowanych do pełnienia obowiązków zastępcy dyrektora departamentu lub biura w Ministerstwie Sprawiedliwości czy zastępcy dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury - mają wynosić od 0,25 do 0,6 (obecnie wynoszą 0,35 do 0,8). Rzecznik Dyscyplinarny Ministra Sprawiedliwości będzie mógł liczyć na mnożnik w wysokości 0,4 - obecnie 0,5. W przypadku prezesów sądów rejonowych nowe widełki mają wynosić od 0,25 do 0,4 - obecnie jest to od 0,3 do 0,55. Na tyle samo będzie mógł liczyć np. przewodniczący wydziału w sądzie okręgowym - obecnie w jego przypadku mnożniki kształtują się od 0,3 do 0,55.

Jeśli chodzi np. o przewodniczącego wydziału w sądzie rejonowym, kierownika sekcji w sądzie apelacyjnym, sekcji w sądzie okręgowym, rzecznika prasowego czy koordynatora do spraw współpracy międzynarodowej i praw człowieka w sprawach karnych, to widełki mnożników mają się kształtować od 0,15 do 0,3 - obecnie wynoszą od 0,2 do 0,4. 

Czytaj też w LEX: Sobczak Jacek, Przepisy płacowe sędziów sądów powszechnych a wzorce konstytucyjne> 

Podwyżki wynagrodzeń sędziów znacznym obciążeniem

Generalną przyczyną przedstawienia nowej propozycji wysokości mnożników podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego, z zastosowaniem których określa się wysokość dodatków funkcyjnych przysługujących sędziom w związku z pełnieniem funkcji, jest konieczność prowadzenia racjonalnej polityki budżetowej. Spowodowane jest to uwzględnieniem nowych potrzeb państwa w aspekcie globalnym. Spodziewanym efektem zmian jest dokonanie redystrybucji środków na inne priorytety, wynikające z obecnych zagrożeń, mających swoje źródło w nowych uwarunkowaniach geopolitycznych - wskazuje ministerstwo w uzasadnieniu.

Jak dodaje, należy też odnotować, że wysokość obciążeń budżetu, wynikająca z wyższego niż w innych grupach zawodowych wzrostu wynagrodzeń sędziów, wywołała znaczne skutki finansowe. - Istotne podwyższenie kwoty bazowej przełożyło się zatem również na wzrost wydatków z tytułu dodatków funkcyjnych. Jednocześnie wprowadzono dodatki za delegowanie sędziów do sądów wyższej instancji, co będzie finansowane z przypadającej wymiarowi sprawiedliwości części budżetu. Mając zatem na uwadze, że sędziowie otrzymujący dodatki funkcyjne mają prawo do zmniejszonego przydziału spraw, wykonywanie przez nich dodatkowych czynności nie musi być rekompensowane w tak istotny jak dotąd sposób - podsumowano. 

Czytaj też w LEX: Kinecka Lucyna, Maciejko Wojciech, Wpływ nowelizacji podatkowych z Polskiego Ładu na wynagrodzenia sędziów i prokuratorów> 

MS podkreśla także, że dodatek funkcyjny powinien być dostosowany do wysokości rzeczywistego obciążenia zadaniami związanymi z pełnieniem funkcji. - Przy czym należy zauważyć, że sędziowie tzw. „funkcyjni" korzystają ze zmniejszonego przydziału spraw, co wynika z art. 47a par. 2 u.s.p. - wskazano.

W sądach problemy kadrowe, a MS tnie dodatki

Pomysł krytycznie ocenia m.in. stowarzyszenie Iustitia. Jak wskazuje, w sytuacji nieobsadzenia około tysiąca etatów sędziowskich – argument o konieczności oszczędności budżetowych jest nieprzekonujący.

W związku z tragiczną sytuacją kadrową wielu sądów czy wydziałów, na prezesach i wiceprezesach sądów, czy też przewodniczących wydziałów spoczywa dodatkowy ciężar odpowiedzialności i obowiązki w związku z organizacją pracy w niedokadrowanych jednostkach, także odpowiadanie na pisma monitujące, skargi i przyjmowanie niezadowolonych interesariuszy. Wobec licznych przejść w stan spoczynku, czy też delegacji do sądów wyższej instancji, zgodnie z par. 64 ust. 1 Regulaminu urzędowania sądów powszechnych, to na przewodniczących wydziałów spada konieczność podejmowania czynności w sprawach wyłączonych z podziału referatu (zakończonych lub zawieszonych) albo co najmniej obowiązek zarządzenia ich ponownego przydziału - zaznacza.

Stowarzyszenie dodaje, że nietrafiony jest argument obniżenia przydziału spraw sędziom funkcyjnym. Wskazuje, że w mniejszych jednostkach sędziowie funkcyjni nie mają obniżonego wpływu lub obniżony minimalnie, gdyż obniżenie im wpływu skutkować musiałoby w praktyce istotnym zwiększeniem przydziału jednemu lub dwóm pozostałym sędziom w wydziale.

Czytaj też w LEX: Mazurczak-Jasińska Eliza, Podmioty właściwe w sprawach dotyczących stosunku służbowego sędziego. Wybrane zagadnienia>