"AI impulsem prawniczych innowacji” to hasło tegorocznego Legal Hackathonu, rozpoczął się 8 marca od przywitania uczestników, rozdysponowania miejsc pracy i burzy mózgów. Część zespołów już wtedy uchyliła rąbka tajemnicy o tym, nad czym będzie pracować. Wiadomo więc, że jednym z pomysłów będzie optymalizacja w sprawach rozwodowych, innym - usprawnienie mediacji. Rozważane są też różne rozwiązanie usprawniające przeszukiwanie dokumentów, oczywiście pod kątem pracy prawnika. Siły w tym zakresie łączą prawnicy i specjaliści IT.

Pięć poprzednich edycji Legal Hackatonu, organizowanego przez Wolters Kluwer Polska, cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Tegoroczny maraton odbywa się stacjonarnie, w Wola Center przy ul. Przyokopowej 33 w Warszawie. 9 marca - po raz pierwszy - na wydarzenie zaproszona została również publiczność. Dzień otwarty wypełnią m.in. eksperckie wykłady.

Czytaj: Jak wykorzystać AI w prawniczej codzienności - trwa Legal Hackathon >>

Dwa zadanie specjalne - m.in. wsparcie pokrzywdzonych

Zespoły mogły również podjąć się dodatkowych wyzwań, dodatkowo ocenianych.

Jedno z nich - pomysł m.in. Fundacji Pomocy Ofiarom Przestępstw - to stworzenie narzędzi usprawniających kontakt osoby pokrzywdzonej z systemem pomocowym, drugie wyzwanie to umożliwienie prawnikom analizy, przeszukiwanie i wyszukiwania np. klauzul w umowach.

30 zespołów, 3 min na prezentację

W maratonie wzięło udział w sumie 30 zespołów. Efekty swojej pracy przedstawiali 10 marca, w niedzielę, w sumie przez blisko cztery godziny. Generalnie każdy z nich miał 3 minuty na prezentację.

Rozwiązania były różne i dotyczyły różnych kwestii. Kilka zespołów stworzyło m.in. wirtualnych asystentów wspierających w pracy prawnika - począwszy od analizy, przeglądanie maili, dokumentów, po ich przechowywanie, wyłapywanie zagrożeń i błędów, wsparcie przy przygotowywaniu projektów np. pozwów. Zaproponowano również aplikację do analizy orzeczeń, kilka innych projektów dotyczyło umów, ich analizowania, wyłapywania błędów, klauzul czy w końcu sprawdzania sprawdzania ryzyka związanego z określonymi klientami.

Uczestnicy zaprezentowali również odpowiedź na konkretne zapotrzebowanie w konkretnych obszarach. Dwa rozwiązania dedykowane są np. prawu rodzinnemu, a konkretnie sprawom rozwodowym. W pierwszy przypadku to aplikacja umożliwiająca klientom porównywanie stanu prawnego w różnych krajach w kontekście transgranicznych rozwód, druga - to aplikacja umożliwiająca uzyskanie - m.in. z pomocą wirtualnego asystenta - informacji potrzebnych do tego by krok po kroku przygotować się do rozwodu.

Kilka kolejnych projektów dotyczyło ochrony najbliższych oraz ochrony osób pokrzywdzonych przemocą. Podczas Hackathona zaproponowano m.in. aplikacje umożliwiającą np. zebranie i zabezpieczenie dowodów przemocy, ale też aplikacje umożliwiające sprawdzenie co dzieje się z bliską osobą i specjalny program dedykowany rodzicom - tak by w sytuacji zagrożenia dla dziecka lub nastolatka mogli mieć dostęp do wszystkich informacji począwszy od konkretnych przepisów po porady co zrobić, z kim się skontaktować, jak złożyć zawiadomienie, kiedy skierować sprawę do sądu. Zaprezentowano też programy dedykowane cudzoziemcom, których celem jest skrócenie i usprawnienie procesu legalizacji ich pobytu.

Na maratonie przedstawiono też rozwiązania usprawniające proces uczenia się - poprzez rozmowę, pracę z chatbotem oraz aplikację dla podróżników umożliwiającą - w sytuacji naruszenia prawa - skontaktowanie się z kancelarią, sprawdzenie co nam grozi, polisy jak również informacji dotyczących obowiązujących przepisów.  Kolejny projekt zakłada usprawnienie i rozpowszechnienie mediacji - poprzez m.in. pomoc w znalezieniu mediatora, ocenę kosztów itp. 

 

        

Maraton krok po kroku

Do udziału w Hackathonie organizatorzy zaprosili m.in.: prawników, programistów, specjalistów business development, grafików, menedżerów projektu i analityków biznesowych.

Jak dokładnie to wyglądało? Pierwszy dzień maratonu to była faza koncepcyjna i czas na formowanie zespołów. Drugiego dnia uczestnicy przystąpili do pracy nad wstępnym modelem lub prototypem rozwiązania, które trzeciego dnia – wraz z krótką prezentacją – przedstawiali przed jury. Prezentacje - w większości przypadków - były bardzo profesjonalne, a niektóre zespoły wykazały się nawet umiejętnościami aktorskimi.

Na najlepsze, najbardziej innowacyjne i twórcze zespoły czekają też cenne nagrody finansowe.  W 2024 roku nagrodzone zostaną miejsca 1-3. Zwycięzcy otrzymają 20 tys. zł, laureaci drugiego miejsca – 10 tys. zł, a trzeciego – 5 tys. zł.