W głosowaniu przygotowany przez większość senacką projekt  poparło 53 senatorów, przeciw było 46, nikt nie wstrzymał się od głosu. Trafi on teraz do Sejmu.

Członkowie KRS wybierani przez sędziów

Projekt ustawy ma na celu usunięcie przyczyn wątpliwości co do statusu sędziów powołanych przez Krajową Radę Sądownictwa, której status został zakwestionowany przez TSUE i Sąd Najwyższy. Zakłada wygaszenie mandatów obecnie urzędujących sędziowskich członków KRS i zastąpienie ich nowym składem. Zgodnie z projektem 15 członków KRS byłoby wybieranych nie przez Sejm, a przez samych sędziów w powszechnych i tajnych wyborach. Sędziowie sądów rejonowych wybieraliby 8 członków, sędziowie sądów okręgowych – 2, a sędziowie Sądu Najwyższego, sądów apelacyjnych i wojskowych, wojewódzkich sądów administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego – po 1. Kandydatury do KRS mogliby zgłosić także: Naczelna Rada Adwokacka, Krajowa Rada Radców Prawnych, Krajowa Rada Prokuratorów, organy uczelni publicznych uprawnione do nadawania stopni naukowych w zakresie nauk prawnych, grupa co najmniej 2 tys. obywateli.

 

 

Projekt przewiduje powołanie Rady Społecznej przy KRS, w której skład weszliby przedstawiciele: Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Radców Prawnych, Krajowej Rady Notarialnej, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Prokuratorów, organizacji pozarządowych wskazanych przez prezydenta.

Izba kontroli nadzwyczajnej do likwidacji

Projektowana ustawa przewiduje też likwidację Izbę Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych. Rozpatrywaniem spraw publicznych, głównie stwierdzaniem ważności wyborów, zajęłaby się Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych. Skargi nadzwyczajne byłyby rozpatrywane przez właściwe izby. Zgodnie z projektem regulamin Sądu Najwyższego byłby uchwalany przez Zgromadzenie Ogólne Sądu Najwyższego, a nie jak obecnie przez prezydenta RP.

Reforma postępowań dyscyplinarnych

W projekcie szczegółowo uregulowano problematykę postępowań dyscyplinarnych. Zakłada weryfikację sędziów wszystkich pionów sądownictwa i asesorów sądowych w sądach administracyjnych, powołanych na wniosek KRS, w składzie której byli sędziowie wybrani przez Sejm. Weryfikacja taka zostałaby przeprowadzona przez KRS w nowym składzie w ciągu 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy, ale ostatecznie o złożeniu z urzędu sędziego lub asesora, w którego procesie nominacyjnym naruszono zasady niezależności sądów i niezawisłości sędziów, decydowałby sąd dyscyplinarny.

 

 

Projekt zakłada również, że orzeczenia wydane przez wadliwie powołanych sędziów innych izb Sądu Najwyższego niż Izba Dyscyplinarna lub sędziów innych sądów pozostaną w mocy, ale byłaby możliwość wniesienia wniosku lub skargi o wznowienie postępowania w ciągu roku od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.

Czytaj także: Organizacje apelują do KE o wszczęcie procedury w sprawie KRS>>