Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało w piątek wieczorem, że premier Donald Tusk powierzył Jackowi Bilewiczowi obowiązki pierwszego zastępcy prokuratora generalnego prokuratora krajowego. 

Jak informuje MS, Jacek Bilewicz jest prokuratoroem z ponad 25-letnim doświadczeniem. Pracował na najwyższych szczeblach prokuratury. Został doceniony także przez międzynarodowe organizacje, m.in. przez Europejską Sieć Sądową (EJN), która powierzyła mu funkcję Krajowego Korespondenta ESS. Przez lata związany z prokuratorskim stowarzyszeniem „Lex Super Omnia”, gdzie w ostatnim czasie pełnił też funkcję członka zarządu. W 2016 roku został zdegradowany – przez Zbigniewa Ziobrę, ówczesnego Prokuratora Generalnego. 

 

Dariusz Barski odwołany

Wcześniej, w czasie spotkania z prokuratorem krajowym Dariuszem Barskim prof. Adam Bodnar, minister sprawiedliwości, prokurator generalny, wręczył mu dokument stwierdzający, że przywrócenie go do służby czynnej w dniu 16 lutego 2022 przez poprzedniego prokuratora generalnego Zbigniewa Ziobro zostało dokonane z naruszeniem obowiązujących przepisów i nie wywołało skutków prawnych. Zastosowano bowiem przepis ustawy, który już nie obowiązywał.

W efekcie od dnia przekazania powyższego stanowiska prokuratora generalnego, a więc od 12 stycznia 2024 roku Pan Dariusz Barski pozostaje w stanie spoczynku, co powoduje niemożność sprawowania przez niego funkcji prokuratora krajowego.

Począwszy od dnia 15 stycznia 2024 roku prokurator generalny Adam Bodnar będzie urzędował w siedzibie Prokuratury Krajowej. W ramach realizowanych jako prokurator generalny zadań będzie dbał i czuwał nad sprawnym i prawidłowym funkcjonowaniem Prokuratury Krajowej. Ponadto będzie monitorował proces przystępowania Polski do Prokuratury Europejskiej.

 

Prezydent: to rażące naruszenie prawa

- Minister Adam Bodnar próbuje usunąć Dariusza Barskiego ze stanowiska prokuratora krajowego, do czego nie ma żadnych samodzielnych kompetencji. Przekazał Prokuratorowi Barskiemu swoją „decyzję” w tej sprawie. Zmiana na stanowisku prokuratora krajowego to zgodnie ustawą kompetencja premiera i prokuratora generalnego we współdziałaniu z prezydentem. Działanie A. Bodnara bez udziału premiera i prezydenta to kolejne rażące naruszenie prawa (ustawy i art. 7 Konstytucji) - napisał prezydent Andrzej Duda na portalu X. 

 

Reakcja Prokuratury Krajowej

Prokuratura Krajowa oświadczyła w piątek wieczorem, że funkcję prokuratora Krajowego pełni Dariusz Barski. - Pismo Prokuratora Generalnego Adama Bodnara z dnia 12 stycznia 2024 r. w którym wskazuje on, że jego zdaniem prokurator krajowy pozostaje prokuratorem w stanie spoczynku począwszy od jego przeniesienia w stan spoczynku w trybie określonym w nieobowiązującej ustawie z dnia 9 października 2009 roku, nowelizującej poprzednią ustawę o prokuraturze, nie wywołuje żadnych skutków prawnych - czytamy.

- Pismo prokuratora generalnego z dnia 12 stycznia 2024 r.  należy traktować jako nieopartą na jakiejkolwiek rzeczywistej podstawie prawnej próbę pozbawienia prokuratora krajowego możliwości wykonywania funkcji w drodze obejścia ustawowego mechanizmu odwoływania z tego stanowiska określonego w prawie o prokuraturze, a wymagającego dla swej skuteczności zgody prezydenta RP - czytamy w oświadczeniu. 

 

Stan służby czynnej i stan spoczynku

Według obowiązującego prawa prokuratorzy mogą znajdować się w dwóch stanach służby – służbie czynnej lub w stanie spoczynku. Prokurator w służbie czynnej może być powoływany na wszelkie odpowiednie funkcje, zobowiązany jest do aktywnego świadczenia w ramach wykonywanych zadań, w zamian otrzymuje 100 proc. uposażenia oraz katalog dodatków przewidzianych przepisami powszechnie obowiązującymi. Natomiast prokurator w stanie spoczynku nie wykonuje już żadnych zadań, nie może pełnić funkcji w jednostkach prokuratury, jednakże otrzymuje uposażenie, co do zasady nie mniejsze niż 75 proc. uposażenia w stanie czynnym.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoba, która pozostaje w stanie spoczynku nie ma możliwości bycia prokuratorem w Prokuraturze Krajowej, a także samym prokuratorem krajowym. Aby być prokuratorem krajowym, trzeba pozostawać w służbie czynnej.

 

Jaka jest sytuacja prawna Dariusza Barskiego?

Dariusz Barski jest wieloletnim prokuratorem, który w roku 2007 pełnił funkcję zastępcy prokuratora generalnego (ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry) oraz prokuratora krajowego. Po likwidacji Prokuratury Krajowej w 2010 roku przeszedł w stan spoczynku.

W dniu 16 lutego 2022 roku, na postawie przepisu art. 47 ustawy wprowadzającej ustawę prawo o prokuraturze, został przywrócony do służby czynnej, a następnie w dniu 18 marca 2022 został powołany na pierwszego zastępcę prokuratora generalnego i prokuratora krajowego. Zastąpił na tym stanowisku Bogdana Święczkowskiego, wybranego na sędziego Trybunału Konstytucyjnego.

Jednakże przywrócenie go do służby czynnej w 2022 roku zostało dokonane bez odpowiedniej podstawy prawnej. Pismo wręczone Panu Dariuszowi Barskiemu w dniu 12 stycznia 2024 stwierdza więc jego pozostawanie w stanie spoczynku, co oznacza brak możliwości pełnienia przez Pana Dariusza Barskiego funkcji prokuratora krajowego.

 

Dlaczego przywrócenie do służby czynnej było nieskuteczne prawnie?

Dokonana wewnętrznie w Ministerstwie Sprawiedliwości analiza stanu faktycznego i prawnego, a także pozyskane przez Ministerstwo Sprawiedliwości zewnętrzne opinie prawne od uznanych ekspertów i autorytetów prawniczych, tj. prof. Anny Rakowskiej (Katedra Prawa Konstytucyjnego, Uniwersytet Łódzki), prof. Sławomira Patyry (Katedra Prawa Konstytucyjnego, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) oraz prof. Grzegorza Kucy (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Jagielloński), wskazują jednoznacznie, że działania podjęte przez Pana Ministra Zbigniewa Ziobrę w dniu 16 lutego 2022 roku, poprzedzone wnioskiem z tego samego dnia Pana prokuratora Dariusza Barskiego, zostały dokonane bez należytej podstawy prawnej i nie wywołują skutków.

 

Czy zgoda Prezydenta jest potrzebna?

Według opinii dr Grzegorza Piaseckiego, adwokata, przygotowanej dla Senatu, przepisy Prawa o prokuraturze w zakresie, w jakim przyznają prezydentowi kompetencję do wyrażania pisemnej zgody na odwoływanie przez Prezesa RM prokuratora krajowego i pozostałych zastępców prokuratora generalnego, pozostają w sprzeczności z art. 10 ust. 2 w zw. z art. 144 ust. 2 i 3 Konstytucji RP, albowiem prowadzą one w istocie do wykreowania na gruncie ustawy prerogatywy prezydenckiej oraz do zanegowania ustrojowego podziału władzy pomiędzy członami władzy wykonawczej.

Analizowany przepis pozostaje również w sprzeczności z zasadą prawidłowej legislacji, albowiem gdyby odczytywać go w ten sposób, że uprawnienie prezydenta do wyrażenia zgody na odwołanie nie jest prerogatywą, to tworzy sytuację, w której normy wyinterpretowanej z przepisu nie da się stosować w sposób poprawny (Prezes RM miałby zwracać się do prezydenta o wyrażenie zgody, której skuteczność wyrażenia byłaby uzależniona od kontrasygnaty Prezesa RM).

Według prof. dr hab. Marka Chmaja dzielenie zgody, odmowa udzielenia zgody albo brak zajęcia przez Prezydenta RP stanowiska w kwestii odwołania prokuratora krajowego nie ma doniosłości prawnej. Akt odwołania prokuratora krajowego będzie skuteczny z chwilą jego podjęcia przez Prezesa RM.