Krzysztof Koślicki: Samorząd radców prawnych, podobnie jak adwokacki, intensywnie pracuje nad zmianami w swoich zasadach etyki. Jest szansa, że zostaną przyjęte już na początku lipca br. - podczas Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu. Mają dotyczyć także informowania o działalności, rozważane jest wprowadzenie definicji reklamy i uregulowanie kwestii związanych z promowaniem się w sieci. W jaki sposób radca prawny i adwokat mogą reklamować swoje usługi?

Tomasz Palak: Przede wszystkim w sposób czytelny i uczciwy, nie dający pola do wątpliwości co do nadawcy komunikatu. Jednocześnie niedopuszczalne jest natarczywe narzucanie się czy działania podważające godność zawodu czy zaufanie do niego. 

Zobacz również: Radca prawny szybciej dotrze do klienta - szykują się zmiany dotyczące reklamy >>

Jakie działania są zatem dozwolone?

Przykładowo jest to personal branding, czyli budowanie marki osobistej prawnika-eksperta danego obszaru. Ponadto content marketing, a więc dzielenie się wiedzą na przykład poprzez blogi czy podcasty, które ostatecznie mogą powodować większą widoczność prawnika w internecie i wynikające z niej przyjście klienta. 

 

 

Czego w takim razie robić nie można?

Nie można naruszać prywatności czy kierować komunikatów do osób nimi niezainteresowanych. Ponadto rzeczy bardziej podstawowe, jak na przykład nieporównywanie się bezpośrednio z innymi, niepowoływanie się na "znajomości" w sądach czy nienaruszanie tajemnicy zawodowej. 

Jak zatem radca czy adwokat może mieć kontakt z klientem? Budować swoją markę i wizerunek?

Przydatne może być tworzenie treści - artykułów, wideo czy wystąpień na konferencjach. Wówczas w sposób jednoznaczny kontakt z klientem następuje w ten sposób, że to on w razie swojej ewentualnej potrzeby go inicjuje - a więc nie będziemy mieć wątpliwości, że nie był to kontakt niechciany. 

A czy można można informować o zmianach w prawie, albo wysyłać np. przegląd orzecznictwa?

Jeśli odbiorcy się na wcześniej zgodzili - wysyłka informacji o zmianach w prawie czy nowych tendencjach wśród wyroków sądowych w dotyczącym klientów prawnika zakresach jest przez nich pożądana i przez to dopuszczalna. 

Czy można wysyłać newslettery i biuletyny o tych zmianach?

Tak. Takie działania nie są zakazane. Nie naruszają także zasad etyki.

 

 

......................

Tomasz Palak, radca prawny, prelegent, autor artykułów, wykładowca, ekspert w dziedzinie przestrzegania prawa w sieci.

25 maja poprowadzi bezpłatne szkolenie online pt. Wizerunek kancelarii prawnej – jak mu pomóc? >>

.....................

 

Z badania przeprowadzonego przez Wolters Kluwer Polska wynika, że nowoczesna komunikacja online z inicjatywy prawników zaczyna się upowszechniać. Obecnie aż 65 proc. kancelarii informuje klientów o zmianach w prawie, a 84 proc. z nich korzysta z kanału e-mail.
Co istotne, wyjaśnianie klientom zmian w prawie nie stanowi i nie może stanowić sedna działalności kancelarii. Ponadto tworzenie eksperckich treści jest czasochłonne, a co trzecia kancelaria uważa, że jest też uciążliwe. Co więcej, adwokaci i radcowie prawni, podobnie jak inni przedsiębiorcy, chcą korzystać z możliwości promocji swojej działalności. Szczególnie jest to istotne w dobie silnej konkurencji, wielu zmian prawnych i coraz szerszej obecności prawników w mediach społecznościowych. Jednocześnie muszą oni dbać o to, aby marketing usług prawniczych odbywał się zgodnie z kodeksem etyki zawodowej, który prawnikom zakazuje reklamy.

Zobacz również: Informowanie klientów o zmianach przepisów dużym wyzwaniem dla prawników >>

 

Legal Alert na pomoc prawnikom i kancelariom prawnym

W tej sytuacji Wolters Kluwer Polska przygotował nowe rozwiązanie, jakim jest program Legal Alert. To jedyne na rynku rozwiązanie dla kancelarii, które wspiera prawników w informowaniu klientów o zmianach legislacyjnych.

- Rynek usług prawniczych staje się coraz bardziej wymagający – kancelariom trudniej zdobyć i utrzymać klientów. Ważny jest codzienny, merytoryczny, kontakt z klientami, wspieranie ich stale fachową wiedzą. Chcemy w tym pomóc kancelariom, dlatego przygotowaliśmy Legal Alert, specjalny newsletter, w którym przygotowujemy aktualne treści, ważne dla ich klientów, dotyczące zmian w prawie i wynikających z nich potrzeb i problemów. Dotyczą one m.in. prawa gospodarczego, prawa pracy, podatków czy postępowań sądowych i administracyjnych. Kancelarie mogą wybrać dowolne treści z Legal Alertu i na bieżąco przekazywać je swoim klientom, kierując się m.in. ich specjalizacją – mówi Alicja Pollesch, dyrektor strategiczny i członek zarządu Wolters Kluwer Polska.

Na program składają się:

  • gotowe, eksperckie newsy z 20 dziedzin prawa (co najmniej 30 autorskich tekstów miesięcznie),
  • łatwa w obsłudze platforma do tworzenia, edycji i wysyłki newsletterów.


Newsy o zmianach w prawie pisane są zrozumiałym językiem, wzbogacone praktycznymi przykładami i dopasowane do branży czy specjalizacji klienta kancelarii. Autorami treści w Legal Alert są eksperci – praktycy z wieloletnim doświadczeniem.
– Dzięki naszemu programowi kancelarie stają się pierwszym źródłem informacji prawnych dla swoich klientów. W ten sposób kształtują swój ekspercki wizerunek – zgodnie z kodeksem etyki. Cyfrowe czasy i rosnące wymagania klientów wymagają szybkiego działania, dlatego liczymy, że Legal Alert stanie się wygodnym i skutecznym narzędziem marketingu prawniczego – wyjaśniają twórcy programu.

 

Co istotne, Legal Alert umożliwia wysyłanie komunikatów w eleganckim szablonie graficznym z możliwością załączenia logo kancelarii i wybrania kolorów firmowych. W ten sposób prawnicy wzmacniają swoją renomę i markę w sposób zgodny z kodeksem etyki zawodowej.
Legal Alert zawiera treści dotyczące najbardziej aktualnych tematów opracowane przez prawników, specjalistów w swoich dziedzinach, z myślą o odbiorcy – często nie prawniku. Dlatego są pisane przystępnym językiem i zawierają liczne przykłady.

Program dostarcza intuicyjny system do zautomatyzowanej wysyłki e-maili oraz gotowe treści do wykorzystania przez kancelarię. To pozwala prawnikom efektywniej zarządzać swoim biznesem prawnym i skupić się na sednie swojej działalności.

Dzięki Legal Alert, prawnicy nie muszą już samodzielnie przygotowywać treści prawnych dla swoich klientów. W ten sposób oszczędzają czas i pieniądze.

Utrzymują z klientami regularny kontakt, a stała komunikacja może w efekcie zapewnić prawnikom długofalową współpracę i zlecenia.