1. Wyrok NSA z 06 sierpnia 2025 r., sygn. III FSK 1126/22,
  2. Wyrok NSA z 06 sierpnia 2025 r., sygn. III FSK 1085/22,
  3. Wyrok WSA w Poznaniu z 26 czerwca 2025 r., sygn. I SA/Po 617/23,
  4. Wyrok WSA w Lublinie z 18 czerwca 2025 r. sygn., I SA/Lu 292/24,
  5. Wyrok WSA w Białymstoku z 11 czerwca 2025 r., sygn. I SA/Bk 276/23,
  6. Wyrok WSA w Gdańsku z 22 lipca 2025 r., sygn. I SA/Gd 78/23.

Sądy administracyjne przyjmują rozumienie, że niezasadny jest argument o niedozwolonej pomocy publicznej, a zatem prywatne bocznice kolejowe są uprawnione do skorzystania ze zwolnienia.

Przypomnijmy, że w wyrokach z 6 sierpnia NSA wskazał m.in., że zmiana przepisów od 2022 r. miała charakter normatywny i nie może wpływać na interpretację regulacji obowiązującej uprzednio. NSA przypomniał m.in. także to, że całe działki ewidencyjne podlegają zwolnieniu i że ustawodawca nie wyłączył infrastruktury prywatnej z zakresu zwolnienia.

Nadal możliwe wnioski o zwrot nadpłat

Wyrok TSUE może nie wprost, ale poprzez logiczną analizę płynących z niego wniosków, daje pewne podstawy do skorzystania ze zwolnienia od terminali kolejowych za 2024 r. 2024 rok jest jedynym, w którym zwolnienie dla terminali obowiązywało, a wyrok TSUE zdezaktualizował objaśnienia ministra finansów, które wskazywały na brak możliwości skorzystania ze zwolnienia do terminali.

Rafał Kran, doradca podatkowy, partner w MDDP