Przekazanie takiej darowizny nie wyklucza przekazania 1 proc. podatku na wybraną organizację pożytku publicznego.

- Darowizny zmniejszają naszą podstawę opodatkowania. Ważne jest to, komu przekazujemy taką darowiznę i na jaki cel. Przekazana darowizna powinna być na rzecz organizacji realizującej cele pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Może to być na przykład fundacja, stowarzyszenie, spółdzielnia socjalna albo szkoła niepubliczna - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Rola-Stężycka, kierownik zespołu analiz podatkowych firmy Tax Care.

Przy takich darowiznach ważne jest, aby była ona przekazana na cel również wskazany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zakres tych celów jest dość szeroki.

- Może to być cel związany z pomaganiem osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, majątkowej. Może to być kwestia związana ze wspomaganiem zdrowia, może to być rozwój gospodarczy, rozwój nauki, szkolnictwa, rozwój związany z kulturą, ze sztuką - wymienia ekspertka.

Ważną kwestią jest prawidłowe udokumentowanie darowizny, zarówno rzeczowej, jak i pieniężnej.

- W przypadku darowizn rzeczowych powinna być z jednej strony zawarta np. umowa z obdarowanym, w której wskazane zostaną dane darczyńcy, czyli podatnika, przedmiot darowizny (czyli co przekazujemy), jak również określona jej wartość. Potrzebne będzie także oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu. Jeżeli natomiast dokonujemy darowizny pieniężnej, to potrzebne będzie potwierdzenie przelewu, dlatego że taka darowizna powinna być zrobiona przelewem - wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.

Jeżeli podatnik nie dysponuje dokumentem poświadczającym dokonaną darowiznę, można to naprawić. Dotyczy to jednak tylko darowizn rzeczowych.

- Nie cofniemy sytuacji związanej z przelewem pieniężnym to musi być udokumentowane. W przypadku darowizny rzeczowej, jeżeli została ona przekazana, ale podatnik z różnych powodów nie ma dokumentów poświadczających ten fakt, może zawrzeć umowę darowizny i wskazać daty, w których ta czynność została dokonana, jak również oświadczenie obdarowanego, z którego będzie wynikało, że datą przyjęcia tej darowizny był ubiegły rok - podkreśla Katarzyna Rola-Stężycka.

Należy także pamiętać, że w rozliczeniu za 2012 r. można odliczyć tylko darowizny dokonane w 2012 r. Oznacza to, że darowizny przekazane od stycznia tego roku podatnik będzie mógł rozliczyć dopiero za rok.

PIT. Komentarz >>> zobacz jedyny w Polsce komentarz z bezpłatnym szkoleniem on-line wraz z możliwością zadawania pytań autorowi

Istotne jest także przechowywanie dokumentów przez określony czas dla celów ewentualnej kontroli fiskusa.

- Dokumenty związane z rozliczeniem podatku trzeba przechowywać 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności. Zatem rozliczając 2012 rok liczymy od końca 2013 roku, czyli dokumenty trzymamy do 31 grudnia 2018 roku - przypomina ekspertka.

Darowizny w sumie nie mogą przekraczać 6 proc. dochodu. Skorzystanie z możliwości obdarowania organizacji realizującej cele pożytku publicznego nie oznacza, że podatnik traci prawo do przekazania 1 proc. podatku na rzecz takiej organizacji.

- Po uwzględnieniu wszystkich odliczeń i po wyliczeniu podatku przysługuje jeszcze prawo do przekazania 1 proc. na rzecz również wybranej organizacji realizującej cele pożytku publicznego - reasumuje kierowniczka zespołu analiz podatkowych Tax Care.

Zobacz także inne artykuły dotyczące składania zeznań podatkowych za ubiegły rok - Rozliczamy PIT 2012