Ustawa o wsparciu dla instytucji finansowych uchwalona

W głosowaniu nad ustawą o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym wzięło udział 430 posłów - za oddano 418 głosów, przeciw opowiedziało się 6 posłów, a 6 wstrzymało się od głosu.
Projekt ustawy przewiduje, że ze wsparcia będą mogły skorzystać krajowe banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, fundusze inwestycyjne, domy maklerskie, zakłady ubezpieczeń i fundusze emerytalne.
„Celem projektu ustawy, która jest wyrazem troski rządu o stabilność finansową naszego kraju jest, aby jak najwięcej podmiotów mogło skorzystać ze wsparcia finansowego, gdyby takiego wsparcia one wymagały" - powiedziała w ubiegły piątek w Sejmie przed głosowaniem wiceminister finansów Katarzyna Zajdel-Kurowska.
Dodała, że obecnie żadna z instytucji finansowych nie potrzebuje takiego wsparcia. „Musimy pamiętać, że ta ustawa dotyczy tylko wsparcia płynnościowego, wsparcia w płynność sektora finansowego" - zaznaczyła.
„Ustawa ma okres dosyć ograniczony. O te instrumenty można ubiegać się tylko do końca bieżącego roku, aczkolwiek będzie to miało oczywiście ewentualnie wymiar na dłuższy okres" - powiedziała.
Wcześniej w ubiegłą środę Sejm rozpatrzył sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie. W czasie dyskusji zgłoszono poprawki, dlatego Sejm zadecydował o skierowaniu projektu ponownie do komisji. W piątkowym głosowaniu posłowie odrzucili jednak większość poprawek.
Zgodnie z ustawą wsparcia będzie udzielał w imieniu Skarbu Państwa minister finansów, na wniosek instytucji finansowej. W tym celu zostanie zawarta umowa określająca m.in. formę pomocy i jej wysokość.
Pomoc będzie mogła być udzielana w różnych formach. Skarb Państwa będzie mógł np. zagwarantować spłatę kredytów oraz linii kredytowych przyznanych przez banki innym bankom. Z gwarancji będzie również mógł skorzystać Narodowy Bank Polski.
Minister finansów będzie jednak żądał ustanowienia zabezpieczenia gwarantującego zwrot pełnej kwoty wsparcia wraz z odsetkami. Od gwarancji dla banków, w tym dla NBP, będzie również pobierana opłata prowizyjna.
Projekt przewiduje, że wsparcie może być udzielane nie dłużej niż do 31 grudnia 2009 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.
Ustawa o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym trafi teraz pod obrady Senatu.

Jest furtka dla tworzenia zakładów reasekuracyjnych

W ubiegły piątek Sejm uchwalił ponadto nowelizację ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz innych ustaw, która umożliwi powoływanie nowych instytucji finansowych - zakładów reasekuracyjnych.
W głosowaniu wzięło udział 423 posłów. Za uchwaleniem nowelizacji ustawy opowiedziało się 418 osób, przeciwko było 5 posłów. Nikt nie wstrzymał się od głosu.
Reasekuracja polega na tym, że jedno towarzystwo ubezpieczeniowe może ubezpieczyć się w innym. Ubezpieczające się towarzystwo przenosi na zakład reasekuracyjny ryzyko związane z ubezpieczeniem razem z częścią lub całością składek. Reasekurator zobowiązuje się do wypłaty odszkodowania w przypadku, gdyby doszło do zdarzenia losowego, za które odpowiedzialne jest ubezpieczające się w zakładzie reasekuracyjnym towarzystwo ubezpieczeniowe.
Reasekuracja jest stosowana np. przy ubezpieczaniu dużych zakładów przemysłowych, gdy ewentualna wypłata odszkodowania mogłaby przysporzyć kłopotów towarzystwu ubezpieczeniowemu. W takiej sytuacji woli się ono ubezpieczyć u reasekuratora. Reasekuracja m.in. pozwala towarzystwom ubezpieczeniowym zachować stabilność finansową. W przypadku np. poważnej awarii przemysłowej część odszkodowania wypłaca bowiem zakład reasekuracyjny, w którym ubezpieczyło się towarzystwo ubezpieczeniowe.
Zgodnie z rządowym projektem nowelizacji, zakłady reasekuracji będą mogły wykonywać działalność w formie spółki akcyjnej, towarzystwa wzajemnej reasekuracji albo spółki europejskiej. Spółka europejska stwarza możliwości prowadzenia działalności gospodarczej na terenie całej Unii Europejskiej. Taką spółkę wpisuje się do rejestru handlowego w tym państwie, w którym jest jej statutowa siedziba. W Polsce zostanie wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego.
Nowelizacja ustawy wprowadza także nowe zasady dotyczące gospodarki finansowej zakładu reasekuracji i lokowania aktywów na pokrycie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych.
Nowelizacja ustawy o działalności ubezpieczeniowej trafi teraz pod obrady Senatu.

Sejm przyjął senackie poprawki do ustawy o koncesji na roboty budowlane

W ubiegły piątek Sejm zakończył prace nad uchwaloną przez Sejm w dniu 5 grudnia 2008 r. ustawą o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Sejm przyjął wszystkie poprawki Senatu do tej ustawy. Poprawki miały charakter redakcyjny.
Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi tworzy nowe możliwości wykonywania zadań publicznych przy współpracy z firmami w zakresie robót budowlanych i usług. M.in. samorządy i inne podmioty publiczne będą mogły zawrzeć z przedsiębiorcą umowę koncesji.
Dotychczas zadania publiczne najczęściej były realizowane poprzez udzielanie zamówienia publicznego, mimo że Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość koncesji na roboty budowlane.
Jak uzasadniał rząd, chociaż ustawa zawiera odrębny rozdział poświęcony koncesji na roboty budowlane, to procedura ich udzielania była równie skomplikowana, jak w przypadku zamówień publicznych, co zniechęcało do korzystania z tej formy współpracy. Ponadto dotąd nie było możliwości udzielania koncesji na usługi.
Jednak nie wszystkie rodzaje działalności mogą być realizowane w formie koncesji. Nowa ustawa będzie mogła być stosowana w przypadkach, w których odbiorcą świadczenia mogą być osoby trzecie, tj. faktyczni użytkownicy przedmiotu koncesji.
Koncesjonodawca, np. samorząd, będzie zamieszczał ogłoszenie o koncesji na roboty budowlane m.in. w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na swojej stronie internetowej. Następnie będzie zapraszać do udziału w negocjacjach tych oferentów, którzy zgodnie z procedurą złożyli wnioski.
Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi ma wejść w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia. Teraz trafiła na biurko prezydenta do podpisu.