Projekt (druk sejmowy nr 2667) przewiduje m.in.: zmianę zasad ustalania wpłat województw do budżetu państwa, zakładającą obniżenie tych wpłat w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów. Zaproponowano także wprowadzenie limitu wpłat na etapie planowania i dokonywania miesięcznych wpłat oraz przy rozliczaniu rocznej kwoty dokonywanych wpłat, zmianę zasad podziału części regionalnej (95 proc. wpłat) między województwa, w których dochody podatkowe, powiększone o część wyrównawczą subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca, będą niższe od analogicznych dochodów podatkowych wszystkich województw oraz utworzenie państwowego funduszu celowego,którego przychody pochodzić będą z 5-procentowych wpłat. Natomiast na lata 2015-2017 przewidziano wprowadzenie nowej części subwencji, tzw. subwencji korygującej, która będzie pokrywana z budżetu państwa.

Rząd negatywnie ocenił wszystkie te propozycje. Zdaniem rządu, są one niekorzystne zarówno ze względów systemowych, jak i ekonomicznych. Istotnym argumentem przemawiającym za odrzuceniem zmian jest to, że wprowadzają stan niepewności zarówno w budżecie państwa, jak i w budżetach województw, szczególnie dotyczy to planowania budżetu na kolejny rok. Poza tym realizacja ujętych w poselskim projekcie rozwiązań mogłaby wywołać negatywne skutki dla budżetu państwa i budżetów województw. Z wyliczeń wynika, że w 2015 r. poselskie rozwiązania skutkowałyby np. zmniejszeniem części regionalnej subwencji ogólnej dla województw o 419,2 mln zł, zwiększeniem wydatków budżetowych na tzw. część korygującą o 332,8 mln zł, ubytkiem dochodów dla województw z tytułu wszystkich zmian na kwotę 99,1 mln zł.

Zobacz też: Wzrośnie próg, od którego trzeba płacić janosikowe >>