Za pośrednictwem urzędów celnych z systemu skorzystają również organizacje międzynarodowe i dyplomaci zwolnieni z obowiązku zapłaty akcyzy. Od nowego roku system będzie obowiązkowy dla przemieszczeń odbywających się między podmiotami działającymi w Polsce i innym państwie UE. Od 1 stycznia 2012 r. EMCS PL zacznie obowiązywać także dla przemieszczeń na terenie Polski.

Aby zarejestrować się w EMCS PL należy złożyć wniosek do urzędu celnego. Do korzystania z systemu jest niezbędny ważny certyfikat podpisu elektronicznego kwalifikowanego lub klucz do bezpiecznej transmisji danych w Internecie (wydawany przez IC w Krakowie). Od 16 grudnia br. dostępne jest środowisko testowe dla wszystkich podmiotów w kraju. Pomocą służy również helpdesk Izby Celnej w Łodzi oraz lokalni koordynatorzy ds. wdrożenia EMCS PL we wszystkich izbach celnych.

Jak testować? W dniach 16-29 grudnia 2010 r. udostępnione zostaje środowisko testowe dla podmiotów, które będą chciały korzystać z systemu EMCS od dnia 1 stycznia 2011 r. Od 16 grudnia dla testów przemieszczeń krajowych (warunkiem testów krajowych jest znalezienie partnera testowego lub w przypadku gdy prowadzący skład podatkowy posiada kilka składów zarejestrowanych na potrzeby systemu EMCS PL, zgodnie z procedurą rejestracji, to może prowadzić testy pomiędzy swoimi składami). Od 20 grudnia dla testów przemieszczeń krajowych i unijnych (warunkiem testów unijnych jest znalezienie partnera testowego w innym państwie UE). Środowisko będzie dostępne dla wszystkich podmiotów, które zarejestrowały się w systemie, zgodnie z procedurą rejestracji. W ramach testów podmioty mogą posługiwać się aplikacją generator, która jest dostępna na stronie MF, jak i mogą testować własne aplikacje przy użyciu usługi webservice.