Głównym celem prac nad nowym rozporządzeniem jest modernizacja zasad wynagradzania członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych wykonujących czynności egzekucyjne w zakresie egzekucji administracyjnej i zwiększenie ich motywacyjnego charakteru.

Zawarte w projektowanym rozporządzeniu nowe rozwiązania w zakresie wynagrodzenia prowizyjnego pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych mają przede wszystkim zapewnić skuteczniejsze odzyskiwanie należności pieniężnych i zwiększenie wpływów do budżetu państwa, poprzez zwiększenie nacisku na efektywność prowadzonych egzekucji oraz właściwy dobór środków egzekucyjnych przy jednoczesnym zachowaniu motywacyjnego oddziaływania na pracowników zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych.

Proponowane rozwiązania mają spowodować równocześnie bardziej racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na wypłatę wynagrodzeń prowizyjnych w urzędach skarbowych.

Obecnie obowiązujące przepisy regulują wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego dla pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych w następujący sposób:

- stawka prowizji zależna jest od rodzaju i miejsca przeprowadzonych czynności (np. 6,15 proc. ściągniętej kwoty w egzekucji z pieniędzy, 1,85 proc. ściągniętej kwoty wskutek zajęcia rachunku bankowego),

- istnieje szereg czynności egzekucyjnych, za które przysługuje wynagrodzenie prowizyjne niezależnie od wpływu tych czynności na skuteczność całej egzekucji (np. 3 proc. najniższego wynagrodzenia za zajęcie ruchomości),

- wynagrodzenie osoby kierującej komórką egzekucyjną w urzędzie skarbowym jest niezależne od efektów pracy tej komórki, a przy tym bardzo często niższe niż wynagrodzenia podległych pracowników,

- istnieje ścisłe powiązanie prawa pracownika komórki egzekucyjnej do wynagrodzenia prowizyjnego z dokonanymi przez niego osobiście w czasie przeszłym czynnościami egzekucyjnymi, niezależnie od bieżącej aktywności tego pracownika,

- brak ograniczenia wysokości wynagrodzenia prowizyjnego w egzekucji z pieniędzy,

- sposób naliczania i wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego jest czasochłonny i nieefektywny.

Z uwagi na powyższe zasady istnieje zagrożenie kształtowania się lub utrzymywania niewłaściwych praktyk w postaci:

- nadmiernego obrotu gotówkowego w egzekucji,

- braku właściwego wykorzystania dostępnych informacji o majątku zobowiązanego,

- braku odpowiedniego motywowania kierowników komórek egzekucyjnych do usprawnienia organizacji procesu egzekucyjnego i zwiększenia jego efektywności,

- niewłaściwego wykorzystania doświadczenia i predyspozycji poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,

- niewłaściwego przydziału spraw do załatwienia,

- problemów z utrzymaniem właściwej dyscypliny pracy,

- nieefektywnego wykorzystania czasu pracy na czynności pomocnicze związane z wykazaniem prawa do wynagrodzenia prowizyjnego i jego wyliczeniem.

Propozycja nowych uregulowań prawnych w zakresie uprawnień pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych do wynagrodzenia prowizyjnego zakłada:

- ścisłe powiązanie wysokości wynagrodzenia prowizyjnego ze skutecznością egzekucji,

- racjonalny dobór stosowanych środków egzekucyjnych,

- skuteczne wykorzystanie informacji o majątku zobowiązanego uzyskanych w trakcie innych czynności egzekucyjnych,

- wyrównanie nieuzasadnionych dysproporcji w wysokości wynagrodzenia prowizyjnego dla poszczególnych pracowników zaangażowanych w prowadzenie tych samych spraw egzekucyjnych,

- optymalne wykorzystanie umiejętności oraz predyspozycji pracowników komórek egzekucyjnych,

- specjalizację zadań i lepszą współpracę poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,

- wprowadzenie systemu motywacji finansowej dla kierowników komórek egzekucyjnych uzależnionej od efektów pracy podległych pracowników, sprawnej organizacji oraz utrzymywania dyscypliny pracy,

- uproszczenie zasad naliczania wynagrodzenia prowizyjnego.

Cele te mają zostać osiągnięte poprzez:

- wypłatę wynagrodzenia prowizyjnego wyłącznie za kwoty uzyskane w ramach prowadzonych spraw egzekucyjnych,

- likwidację prowizji za dokonanie określonych czynności egzekucyjnych, których zastosowanie nie wiąże się z bezpośrednim wyegzekwowaniem kwot,

- uproszczenie zasad naliczania prowizji poprzez zastąpienie zróżnicowanych stawek prowizji za poszczególne czynności egzekucyjne lub uzależnionych od sposobu odzyskania należności pieniężnych jednolitym systemem zależnym wyłącznie od wysokości odzyskanych należności,

- wprowadzenie progresywnego sposobu obliczania wynagrodzenia prowizyjnego polegającego na zmniejszeniu stawki prowizji wraz ze wzrostem sumy uzyskanych kwot,

- naliczanie wynagrodzenia prowizyjnego również od kosztów upomnienia,

- wprowadzenie górnej granicy miesięcznego wynagrodzenia prowizyjnego dla pracownika komórki egzekucyjnej (6-krotność najniższego wynagrodzenia zasadniczego, tj. 7.870,14 zł),

- umożliwienie równego podziału kwoty wynagrodzenia prowizyjnego na wszystkie osoby, którym została przydzielona sprawa egzekucyjna,

- wyłączenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego za okresy nieobecności w pracy, za które przysługuje pracownikowi prawo do innego rodzaju świadczeń,

- wprowadzenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego dla kierownika komórki egzekucyjnej w wysokości zależnej od prowizji wypłaconych podległym pracownikom (75 proc. średniej wypłaconych prowizji).

Projektowane rozporządzenie miałoby zastąpić obowiązujące teraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506).

Zobacz też: Resort finansów zreorganizuje administrację skarbową >>

tekst pochodzi z programu Lex Administracja Skarbowa