Można zatrudnić księgowego w swojej firmie i zaryzykować, że w razie jego choroby rachunkowość będzie sparaliżowana. Zamiast tego coraz częściej firmy dokonują outsourcingu takich usług, podobnie zresztą jak kadrowo-płacowych. Tak przyznają pytani przez Prawo.pl szefowie biur rachunkowych, taki jest też wynik ankiety firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton (GT).

Według ankiety przeprowadzonej na próbie 206 polskich przedsiębiorców w czerwcu i lipcu br., nastąpił ok. 15-procentowy wzrost zainteresowania outsourcingiem kadrowo-płacowym i finansowo-księgowym. Ankietowani przyznali, że ich zainteresowanie delegowaniem takich usług na zewnątrz wzrosło w szczytowym okresie pandemii Covid-19, tj. w latach 2020-2021.

Czytaj w LEX: Na co zwrócić uwagę przy outsourcingu usług księgowych >>>

 

 

Na kłopoty zewnętrzny ekspert

Większość przedsiębiorców traktuje zewnętrzne firmy nie tylko jako usługodawców, ale też istotne wsparcie w problemach biznesowych. Aż 68 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że zewnętrzni dostawcy usług księgowych i kadrowo-płacowych pomogli im w przetrwaniu gospodarczych wyzwań okresu pandemii. Połowa badanych wskazała na lepszą orientację w przepisach, 26 proc. zdołało obniżyć w ten sposób koszty, a 24 proc. przezwyciężyło braki kadrowe.

Z badania wynika też, że trend do outsourcingu może trwać także w następnych latach. Otóż 19 proc. polskich firm planuje poszerzyć zakres korzystania z outsourcingu w latach 2023-2025, a 62 proc. zamierza utrzymać obecny poziom wsparcia ze strony dostawców.

Czytaj w LEX: Zarządzanie pracownikami w finansach i księgowości - poradnik dla HRBP >>>

Czytaj w LEX: Umiejscowienie procesów rachunkowości w szczupłych przedsiębiorstwach >>>

 

Firma Grant Thornton, która w swojej międzynarodowej sieci sama świadczy usługi m.in. prowadzenia księgowości podała też własne dane obrazujące nasilanie się trendu do outsourcingu. W jej oddziałach w różnych krajach w latach 2019-2021 roku nastąpił wzrost przychodów z takich usług - od kilkunastu do kilkudziesięciu procent. W GT w Austrii wyniósł on 19,9 proc., a w Niemczech i Francji nawet 68 proc. W GT w Polsce w ub. r. wzrost wyniósł 20,3 proc

Tomasz Wróblewski, partner zarządzający GT w Polsce zauważa, że firmom prowadzącym zewnętrznie procesy biznesowe stawia się poprzeczkę coraz wyżej. - Od partnera wymaga się nie tylko wysokiej jakości i płynnej obsługi, ale i gwarancji w zakresie zapewnienia ciągłości dostawy oraz cyberbezpieczeństwa, jak i kompetencji do wykorzystania technologii dla podniesienia wartości i efektywności rozwiązania outsourcingowego - wylicza Wróblewski.

Czytaj w LEX: Facon Sławomir - Sięgając po outsourcing, pamiętaj o... >>>

Pandemia i Polski Ład pokazały prawdę

Wnioski z badania przeprowadzonego przez GT potwierdzają też inne firmy prowadzące usługowo księgowość. Przyznają, że w ostatnich latach też odnotowują wzrost zleceń. - Stało się tak m.in za sprawą kłopotów, jakich doznało wiele firm podczas pandemii COVID-19 - twierdzi Zbigniew Maciej Szymik, partner zarządzający biura rachunkowego GLC, działającego w Warszawie i na Śląsku. Z jego obserwacji wynika, że zdarzały się przypadki firm, w których np. cały dwuosobowy dział kadrowo płacowy był wyłączony z pracy ze względu na choroby i nie było komu wyliczyć płac. To właśnie skłoniło wiele firm do zlecenia obsługi księgowej na zewnątrz.

- Kolejna kryzysowa sytuacja nastąpiła w pierwszych miesiącach 2022 r., gdy doszło do zamieszania w związku z przepisami podatkowymi, zwanymi Polskim Ładem. Firmy, w których dział księgowości był nieliczny, nie były w stanie oprócz bieżącej działalności,  śledzić rozwoju sytuacji i radzić sobie z problemami powstającymi na tle niejasnych przepisów - relacjonuje Szymik. Zauważa przy tym, że w większym zespole jest po prostu łatwiej wyznaczyć osoby odpowiedziane za monitorowanie zmian i za przekazywanie tej wiedzy innym. - Dlatego właśnie korzystniej jest zlecić obsługę księgową na zewnątrz, najlepiej firmom z większym zespołem księgowych i doradców podatkowych. Tylko większy sztab ludzi jest w stanie stawić czoła takim sytuacjom, jakie miały miejsce w związku z pandemią czy tzw. Polskim Ładem - mówi szef biura GLC.

Ściągi księgowego w LEX:

 

Podobne doświadczenia ma Małgorzata Tul, właścicielka biura rachunkowego w Opolu. Zauważa ona, że prowadzeniem księgowości przez zewnętrzne firmy interesują się zarówno mali, jak i więksi przedsiębiorcy. - Mniejszym firmom często nie opłaca się zatrudniać księgowego na etat, bo jego wynagrodzenie może być znacznie wyższe, niż opłata za usługi biura rachunkowego. Jednak na całkowite oddanie prowadzenia księgowości na zewnątrz decydują się firmy nawet znacznie większe, zatrudniające kilkaset osób i przeprowadzające wielomilionowe transakcje - relacjonuje Małgorzata Tul. I przyznaje, że jej biuro obsługuje dużą firmę produkcyjną, która zdecydowała się nie zatrudniać własnego księgowego, a całość obsługi rachunkowej zlecić mojemu biuru.-  Dostarcza mi nawet specjalistyczne oprogramowanie księgowo-magazynowe, obsługujące jego firmę - dodaje.

Nie bez znaczenia jest kwestia odpowiedzialności za błędy. - Jeśli nawet dojdzie do jakichś nieprawidłowości z winy księgowego, to jeśli jest ona na etacie, odpowiada za szkody tylko do trzykrotności swojego wynagrodzenia. Od biura rachunkowego można dochodzić pełnej kwoty odszkodowania - przypomina Małgorzata Tul. Dodaje, ze porządne biura rachunkowe ubezpieczają się od takiej odpowiedzialności i nawet w przypadku podobnych kłopotów można zaspokoić roszczenia klienta.

Ceny rosną

Tam gdzie rośnie popyt, zwykle rośnie też cena. Zwiększonemu zainteresowaniu outsourcingiem usług księgowych towarzyszy wzrost cen za usługi prowadzenia księgowości. - Niemniej jednak, klienci na ogół skłonni są płacić za poczucie bezpieczeństwa, pewność rozliczeń i możliwość wyprowadzenia z problemów, jeśli one się pojawią. Zresztą outsourcing księgowości bywa często tańszy, niż zatrudnianie księgowych we własnej firmie - zauważa Zbigniew Maciej Szymik. Wyjaśnia, że chodzi nie tylko o wynagrodzenie księgowego, ale też o pokrycie kosztów oprogramowania, szkoleń itd.