Przypomnijmy, że konsultacje z udziałem przedstawicieli przedsiębiorców prowadzone są od maja 2024 r. W kwietniu 2025 r. ministerstwo przedstawiło projekt objaśnień, który stanowi postęp w stosunku do poprzednich wersji. Pierwszy pojawił się jeszcze w 2019 r., jednak dotychczas nie wydano objaśnień. Tym razem prace są na ukończeniu, a objaśnienia mają zostać wydane jeszcze przed wakacjami.

Co istotne, po raz pierwszy jestem świadkiem i uczestnikiem tak dobrej współpracy między Ministerstwem Finansów a stroną społeczną. Należy mieć nadzieję, że efektem tych rozmów będzie wydanie objaśnień, które uwzględnią postulaty strony społecznej i ułatwią stosowanie przepisów. A to powinno doprowadzić do lepszego porozumienia na linii podatnik - organy administracji podatkowej.

Uwagi strony społecznej są uwzględniane

Najnowszy projekt wprowadza kilka wspierających płatników koncepcji, takich jak dzielony substrat majątkowo-osobowy czy koncepcja "look-through approach”, które – z zastrzeżeniami - oceniam pozytywnie.

Jako strona społeczna staramy się dbać o to, aby poprawić sytuację płatników podatku u źródła - zwłaszcza w sytuacji, gdy płatności dokonywane są na rzecz podmiotów powiązanych. 

Otrzymany projekt objaśnień opatrzyliśmy kilkuset komentarzami i zmianami. Zmiany te są starannie omawiane na spotkaniach i - co warto podkreślić - często dochodzimy do kompromisowych rozwiązań. Zdarza się również, że po przedstawieniu konkretnych przykładów z praktyki Ministerstwo Finansów przychyla się do naszego opisu sytuacji lub uzupełnia projekt o dodatkowe, pomocne przykłady. Taka otwartość jest bardzo budująca i stanowi cenne doświadczenie dla obu stron.

Jako strona społeczna proponujemy m.in. dodanie jasnego wskazania w objaśnieniach, że chociaż to na podatniku czy płatniku spoczywa ciężar dowodu w wykazaniu określonych przesłanek, to jeśli przesłanki są spełnione, dana koncepcja powinna zostać zastosowana przez organ.

Zabiegamy też o dodanie jak najwięcej przykładów pozytywnych („bezpiecznych przystani”) - takich, które stawiałyby granice organom podatkowym w kwestionowaniu stosowania preferencji w podatku u źródła.

Jednocześnie, przyjmując do wiadomości kierunek prac nad projektem objaśnień, strona społeczna konsekwentnie podtrzymuje brak akceptacji dla interpretacji, zgodnie z którą warunkiem zastosowania zwolnienia z WHT przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT miałby być status rzeczywistego właściciela płatności. Nasze stanowisko w tej sprawie od początku pozostaje niezmienne.

Kwestia należytej staranności wymaga zmiany przepisów

Należy zaznaczyć, że wymagania stawiane płatnikom w zakresie należytej staranności nie były przedmiotem konsultacji grup roboczych, a w szczególności ustrukturyzowanej dyskusji. Ich konstrukcja w obecnym kształcie, zwłaszcza w przypadku podmiotów powiązanych, wymusza na płatnikach (polskich spółkach) nieograniczony obowiązek poszukiwania dowodów za statusem rzeczywistego właściciela. W tym zakresie, stawiane wymagania są nierealne i oderwane od realiów prowadzenia biznesu. Dyskusja na ten temat będzie kontynuowana po opublikowaniu objaśnień.

dr Izabela Andrzejewska-Czernek, radca prawny, członek zarządu IFA Polska

Czytaj również: ​Co dalej z podatkiem u źródła? Przedsiębiorcy czekają na reformę

 

Nowość

Cena promocyjna: 169 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 118.29 zł