Cztery razy pozostawiono wnioski bez rozpatrzenia ze względu na nieuzupełnienie braków formalnych. W jednym przypadku nastąpiła odmowa wszczęcia postępowania w sprawie, a w trzech przypadkach wnioskodawca, po otrzymaniu wezwania o uzupełnienie dokumentacji, wycofał wniosek. Obecnie trwa analiza kolejnych trzech wniosków o wydanie opinii zabezpieczającej. Takie dane zostały przekazane lex.pl przez Ministerstwo Finansów.

Odmowa opinii zabezpieczającej
Ostatni przypadek niewydania opinii zabezpieczającej miał miejsce pod koniec grudnia 2017 r. (DOK4.8011.4.2017). Sprawa dotyczyła uznania prawidłowości rozliczania programów motywacyjnych dla członków zarządu. Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej uznał, że główną zachętą dla jego uczestników nie była sama partycypacja w osiąganych przez spółkę zyskach, ale korzystna forma opodatkowania, tj. stawką ryczałtową w wysokości 19%. Zdaniem organu nie bez znaczenia w tym zakresie był również krótki termin realizacji kontraktów odpowiadający premii z tytułu wykonywanej osobiście działalności na podstawie aktu powołania do zarządu.

Korzyść nie może być tylko podatkowa
Dyrektor KAS zaznaczył, że jego rozstrzygnięcie jest zgodne z istotą klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Ma ona przeciwdziałać działaniom, które obniżają wielkość zobowiązania podatkowego dzięki czynnościom, które wprawdzie spełniają warunki formalne przewidziane dla danych transakcji, jednak sprzeciwiają się celowi ustawy podatkowej. W omawianej sprawie czynność została dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej ze względu na zastosowanie sposobu działania, który nie zostałby zastosowany przez podmiot działający rozsądnie i kierujący się celem innym niż ta korzyść podatkowa.

Wysoka cena za wydanie opinii

Warto przypomnieć, że za wydanie opinii zabezpieczającej trzeba zapłacić 20 tys. zł. Zastosowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowaniu może mieć zastosowanie wyłącznie do korzyści podatkowych powstałych po 15 lipca 2016 r. Odmowę wydania opinii zabezpieczającej można zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Co istotne, w przypadku odmowy wydania opinii zabezpieczającej wnioskodawcy nie przysługuje zwrot uiszczonej opłaty. Małgorzata Ciołek, doradca podatkowy w kancelarii act BSWW, wskazuje, że wnioskodawca obciążony jest jeszcze dodatkowymi kosztami wynagrodzeń i podróży dla biegłych oraz tłumaczy i świadków biorących udział w wydawaniu opinii zabezpieczającej. W konsekwencji jest to duże obciążenie finansowe, które na dodatek obarczone jest dużym ryzykiem braku uzyskania wnioskowanej opinii. Małgorzata Ciołek podkreśla również, że proces uzyskiwania opinii zabezpieczającej jest dwukrotnie dłuższy niż proces uzyskania interpretacji indywidualnej. Jej zdaniem przygotowanie wniosku o opinię zabezpieczającą wymaga większego też nakładu pracy. Podatnik musi bowiem szczegółowo opisać ekonomiczne lub gospodarcze uzasadnienie czynności, określić skutki podatkowe, w tym korzyści podatkowe, będące rezultatem czynności objętych wnioskiem oraz wskazać cele których realizacji czynność ma służyć. Wszystkie wspomniane czynniki niewątpliwie wpływają na brak większego zainteresowania podatników występowaniem z wnioskiem o opinię zabezpieczającą.

Krajowa Administracja Skarbowa. Komentarz [PRZEDSPRZEDAŻ] Andrzej MeleziniKrajowa Administracja Skarbowa. Komentarz
W komentarzu szczegółowo omówiono strukturę nowej administracji celno-skarbowej, wyjaśniono na czym polega procedura kontroli celno-skarbowej i opisano jej przebieg, przedstawiono unormowania w zakresie procedur policyjnych i wywiadowczych oraz scharakteryzowano pozycję pracownika i funkcjonariusza w nowej organizacji.