Pytanie

UKS prowadzi postępowanie kontrolne w siedzibie urzędu od dłuższego czasu. Pełnomocnikowi już niejednokrotnie odmówiono okazania akt, ze względu na to, że nie ma osoby do tego upoważnionej. Ani inspektorzy, ani komisarz skarbowy ani nawet naczelnik wydziału nie są dostępni w urzędzie. Jakie prawa w tym względzie ma strona?

Odpowiedź

Organ w tym przypadku pozostaje bezczynny w przedmiocie udostępnienia akt postępowania kontrolnego. Bezczynność tą można skarżyć do sądu administracyjnego.

Uzasadnienie

Regulacje dotyczące postępowania kontrolnego prowadzonego przez kontrolę skarbową są zawarte w przepisach ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej – dalej u.k.s. Nie ma tam jednak zawartych regulacji, które bezpośrednio odnosiłyby się do prawa dostępu do akt postępowania.

Jak stanowi przepis art. 31 ust. 1 u.k.s. w zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania kontrolnego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że wówczas użyte w ustawie określenia oznaczają:

1) organ kontroli skarbowej - organ podatkowy;

2) inspektor kontroli skarbowej albo osoba dokonująca czynności kontrolnych, o której mowa w art. 38 ust. 3 - kontrolującego;

3) postępowanie kontrolne - postępowanie podatkowe, o którym mowa w dziale IV ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z przepisem art. 178 § 1 i 2 o.p. strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania. Czynności określone powyżej dokonywane są w lokalu organu podatkowego w obecności pracownika tego organu.

Z powyższych regulacji – mających odpowiednie zastosowanie do postępowania kontrolnego w kontroli skarbowej – wynika zatem, że:

- kontrolowany ma prawo wglądu w akta postępowania kontrolnego;

- czynności związane z przeglądaniem akt dokonywane są w obecności pracownika organu kontroli skarbowej.

Nie jest zrozumiałe dla mnie, w jakim celu w urzędzie kontroli skarbowej mieliby być dostępni: inspektor kontroli skarbowej prowadzący dane postępowanie, komisarz skarbowy (jak rozumiem osoba dokonująca czynności kontrolnych), czy też naczelnik wydziału.

Prośba (wniosek) kontrolującego o dostęp do akt postępowania kontrolnego powinna być załatwiona pozytywnie, zaś nie jest do tego potrzebna obecność ww. osób. Na prośbę złożoną na piśmie, czy też ustnie do protokołu w siedzibie urzędu organ kontroli skarbowej powinien wyznaczając termin, w którym możliwe będzie przejrzenie akt (jakby nie było przygotowanie tych akt wymaga chwili czasu). Samo przeglądanie akt może się odbywać w obecności jakiegokolwiek pracownika, bądź funkcjonariusza organu kontroli skarbowej.

Jeśli organ kontroli skarbowej nie chce udostępnić na żądanie kontrolowanego akt postępowania kontrolnego, to pozostaje w bezczynności w tym zakresie. Moim zdaniem bezczynność taką można skarżyć do sądu administracyjnego.

Zgodnie z przepisami ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - dalej p.p.s.a., kognicją sądów administracyjnych objęta jest m.in. bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących innych niż określone w pkt 1-3 aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego w ustawie z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy - Ordynacja podatkowa oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw.

Brak udostępnienia akt postępowania kontrolnego jest właśnie bezczynnością w zakresie innych czynności z zakresu administracji publicznej, dotyczących uprawnień wynikających z przepisów prawa (normowanych m.in. przepisami działu IV o.p.).

Powyższe oznacza, że można skarżyć bezczynność organu kontroli skarbowej w tym zakresie (tj. faktyczne nieudostępnienie akt postępowania kontrolnego).

Zgodnie z art. 52 § 4 p.p.s.a. taką skargę należałoby poprzedzić wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. Następnie w terminie:

- 30 dni od otrzymania odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa albo

- 60.dni od wystosowania wezwania do usunięcia naruszenia prawa – jeśli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie,

można złożyć skargę do sądu administracyjnego na bezczynność organu.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego bezczynność jest przedmiotem skargi.

Odpowiedź pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego

 

Dowiedz się więcej z książki
Kontrola skarbowa w systemie kontroli skarbowej
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł