Ministerstwo Finansów zapowiedziało w wykazie prac legislacyjnych, że w II kwartale 2024 r. rząd przyjmie projekt nowelizacji ordynacji podatkowej oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. 

- W projekcie proponuje się, aby oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE przysługiwało za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu (zaliczenia jej na poczet zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych lub dnia złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych), niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty względem publikacji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wskazuje resort.

MF wyjaśnia, że taką samą regułę oprocentowania należy przyjąć w odniesieniu do nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Zasada równoważności bowiem wymaga, aby całość uregulowań dotyczących danego środka prawnego znajdowała zastosowanie jednakowo do środków prawnych opartych na naruszeniu prawa unijnego oraz tych opartych na naruszeniu prawa wewnętrznego. Powyższe rozwiązania znajdą odzwierciedlenie w zmienianym art. 78 ordynacji.

Czytaj również: TSUE: Polskie przepisy o oprocentowaniu nadpłat są niezgodne z prawem UE >>

Projekt zakłada także zmianę art. 12 par. 6 pkt 2 ordynacji podatkowej, polegającą na rozszerzeniu domniemania zachowania terminu przy wnoszeniu pism do organów podatkowych tak, aby dotyczyło ono pism:

  • nadanych do organów podatkowych u dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe i dowolnego podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej,
  • otrzymanych przez dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe po nadaniu w państwie spoza Unii Europejskiej.
     

Ministerstwo powołuje się na wyrok TSUE z 8 czerwca 2023 r. (sygn. C-322/228). Trybunał orzekł, że podatnikowi należą się odsetki aż do dnia, gdy fiskus zwróci mu nadpłacony podatek. Ograniczenie nadpłaty do 30. dnia od publikacji w Dzienniku Urzędowym UE wyroku TSUE, z którego wynika nadpłata, jest niezgodne z prawem unijnym. TSUE zakwestionował przepis, który w przypadku gdy wniosek o zwrot nadpłaty podatku został złożony po upływie 30 dni od opublikowania wyroku Trybunału w Dzienniku Urzędowym UE, ogranicza oprocentowanie nadpłaty należne podatnikowi do trzydziestego dnia po tej publikacji, a nawet wyklucza wszelkie oprocentowanie w przypadku, gdy nadpłata została poniesiona przez podatnika po upływie trzydziestego dnia.