Zdaniem KE, obecne przepisy podatkowe nie przystają do obecnego rynku, w którym obserwujemy gwałtowny wzrost przedsiębiorstw cyfrowych, takich jak: firmy prowadzące serwisy społecznościowe, platformy współpracy oraz dostawcy treści internetowych, które mają charakter globalny, wirtualny bądź posiadają tylko ograniczoną obecność fizyczną lub nie mają jej wcale. Zmiany, które nastąpiły, są radykalne: obecnie dziewięć przedsiębiorstw z grona 20 firm największych pod względem kapitalizacji rynkowej to przedsiębiorstwa cyfrowe, podczas gdy dziesięć lat temu jedno przedsiębiorstwo z grona 20 miało taki charakter. Wyzwaniem jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału, jaki się za tym kryje, a jednocześnie zadbanie o to, by również przedsiębiorstwa cyfrowe odprowadzały należną część zobowiązań podatkowych. W przeciwnym wypadku istnieje realne ryzyko uszczuplenia dochodów publicznych państw członkowskich: średnia efektywna stawka podatkowa, której podlegają obecnie przedsiębiorstwa cyfrowe, jest bowiem obecnie dwukrotnie niższa niż stawka, jaka ma zastosowanie do przedsiębiorstw działających w tradycyjnej gospodarce w UE.

Więcej na ten temat >>