Ministerstwo Finansów wyjaśnia, zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. Chodzi o subwencje z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) O zaniechaniu podatku pisaliśmy w tekście pt. Jest rozporządzenie - nie będzie podatku od umorzonej części dotacji z tarczy finansowej >>

 

Subwencja PFR jako zobowiązanie

Resort finansów wyjaśnia dodatkowo, że z punktu widzenia ustawy o rachunkowości otrzymana z PFR przez jednostkę subwencja finansowa spełnia definicję zobowiązań określoną w art. 3 ust. 1 pkt 20 tej ustawy. Oznacza to, że na dzień powstania zobowiązanie to ujmuje się w księgach rachunkowych jako zobowiązanie wobec PFR z tytułu subwencji finansowej, w kwocie wymagającej zapłaty (art. 28 ust. 1 pkt 8 ustawy), w dacie dokonania tej operacji gospodarczej (wpływu środków pieniężnych), na podstawie wyciągu bankowego.

 

Jak zaksięgować umorzenie subwencji?

Jak tłumaczy MF, w przypadku umorzenia otrzymanej kwoty subwencji (umorzenie zobowiązania ma charakter incydentalny), w księgach rachunkowych nastąpi zmniejszenie tej części zobowiązania w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi (art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości) na podstawie odpowiedniego dowodu źródłowego, w dacie dokonania tej operacji gospodarczej, zgodnie z warunkami udzielenia tego finansowania.

Umorzenie subwencji finansowej, które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie, tj. w 2021 roku (rok obrotowy równy kalendarzowemu). Jak wskazano powyżej umorzenie ww. zobowiązania zwiększa pozostałe przychody operacyjne.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w zakładce pn. Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19.

Rekomendacje Komitetu Standardów Rachunkowości pt. Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID -19; pkt IV.8.