Przypominamy, że w podobnym kształcie sankcje funkcjonowały w ustawie o VAT do 30 listopada 2008 r. Przepisy te zostały uchylone nowelizacją ustawy z 7 listopada 2008 r. W związku ze skalą występujących obecnie nadużyć w podatku od towarów i usług resort finansów uznał za zasadne ponowne wprowadzenie tego mechanizmu mającego na celu poprawę ściągalności podatku.

Zobacz: Duża nowelizacja ustawy o VAT ma pomóc w walce z wyłudzeniami podatku >>

Zgodnie z projektem, w przypadku stwierdzenia, że podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej, organ przeprowadzający kontrolę określi wysokość tego zobowiązania w prawidłowej wysokości oraz ustali dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30 proc. kwoty zaniżenia tego zobowiązania. Dodatkowe zobowiązanie zostanie również ustalone w przypadku stwierdzenia, że podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego lub też kwotę  różnicy podatku do rozliczenia w następnych okresach rozliczeniowych wyższą od kwoty należnej lub zamiast ww. kwot powinien wykazać kwotę zobowiązania podatkowego podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, a także w sytuacji, gdy podatnik nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego.

Przedmiotowe sankcje nie będą ustalane w sytuacji, gdy podatnik sam skoryguje błąd i wpłaci różnicę wyrównującą zaniżenie podatku lub zawyżenie kwoty zwrotu lub kwoty do rozliczenia w następnych okresach w dowolnym terminie, poprzedzającym dzień wszczęcia kontroli podatkowej lub skarbowej. Sankcje nie będą również ustalane w przypadku, gdy osoba  fizyczna, która dokonała nierzetelnego rozliczenia VAT będzie za ten czyn ponosić odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.

Ponadto projekt wprowadza podwyższoną stawkę sankcji - w wysokości 100 proc. w odniesieniu do podatników posługujących się „pustymi” fakturami. Taka podwyższona stawka sankcji będzie miała zastosowanie w przypadku, gdy zawyżona kwota podatku naliczonego wykazana przez podatnika w deklaracji podatkowej wynika z faktur wystawionych przez podmiot nieistniejący, stwierdzających czynności, które nie miały miejsca, podających kwoty niezgodne z rzeczywistością i potwierdzających czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego (np. czynności pozorne, mające na celu obejście przepisów).

W przepisach przejściowych zaproponowano, aby dodatkowe zobowiązanie nie było ustalone za okresy rozliczeniowe przed 1 stycznia 2017 r. (jednocześnie jednak ujęcie podatku naliczonego lub należnego może wpłynąć na wysokość zobowiązania za okresy rozliczeniowe po 31 grudnia 2016 r.)