Przepisy nie określają szczególnych zasad wystawiania refaktur, a zatem wystawiane są one na zasadach ogólnych obowiązujących przy wystawianiu faktur.
Wystawianie refaktur na zasadach ogólnie obowiązujących przy wystawianiu faktur powoduje, między innymi, że refaktury nie powinny być tytułowane „REFAKTURA” czy „REFAKTURA VAT”. Refaktury tytułowane powinny być „FAKTURA”. Nie ma jednak przeszkód, aby w podtytule faktury czy w dowolnym innym miejscu zostało określone, że dana faktura jest refakturą.
Standardowe są również terminy wystawiania refaktur – refaktury powinny być wystawiane w terminach właściwych dla refakturowanych czynności. Zasadą jest zatem wystawianie refaktur nie później niż siódmego dnia, licząc od dnia wydania odsprzedawanego towaru lub wykonania odsprzedawanej usługi.
Przykład
Podatnik nabył we własnym imieniu, lecz na rzecz kontrahenta usługę cateringową. Usługa ta została wykonana w dniu 15 czerwca. Sprzedawca udokumentował tę usługę fakturą wystawioną 17 czerwca, która została otrzymana przez podatnika w dniu 19 czerwca. Mimo to termin wystawienia refaktury upływa już 22 czerwca (7 dnia, licząc od dnia wykonania usługi).
Często jednak refakturowane są czynności, które powinny być fakturowane nie później niż w dacie powstania obowiązku podatkowego (często nie wcześniej niż 30 dni przed powstaniem tego obowiązku). Przykładowo, wystawiane przez podatników najemcom i dzierżawcom refaktury dokumentujące koszty mediów powinny być wystawiane nie później niż z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowie właściwej dla odsprzedaży tych usług, przy czym przez umowę tę należy rozumieć umowę stanowiącą podstawę refakturowania, a nie umowę na podstawie której wystawiane są refakturowane faktury.
Zachęcamy do zapoznania się z publikacją "Refakturowanie usług" (w cenie: 9,90 zł), jeśli chcesz się dowiedzieć:
• jak należy prawidłowo ustalić moment powstawania obowiązku podatkowego przez podmiot wystawiający refakturę,
• z jaką stawką należy wystawić refakturę,
• czy można refakturować koszty ubezpieczenia samochodu stanowiącego przedmiot leasingu,
• jakie są zasady refakturowania mediów przy umowie najmu,
• kiedy można refakturować koszty na kontrahenta.
Opracowano na podstawie fragmentów eporadnika „Refakturowanie usług”, autorzy: Mariusz Jabłoński, Artur Kowalski, Tomasz Krywan, Rafał Styczyński, Adam Bartosiewicz, Piotr Florys, Marek Jurek, Karol Różycki, Michał Wojtas, Edyta Zaniewicz, Paweł Ziółkowski.