Czy udzielenie nam tak wysokiego rabatu może stanowić dla nas przychód z tytułu otrzymanych częściowo odpłatnych świadczeń?
Czy taki sposób wzajemnych rozliczeń może być uznany za nieprawidłowy?
Moim zdaniem w analizowanym przypadku u podatnika nie powstanie przychód podatkowy z tytułu otrzymania świadczenia częściowo odpłatnego.
Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., przychodami są jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Zaznaczyć jednak należy, że aby powstał przychód z tytułu uzyskania nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia niezbędnym jest aby nastąpiło faktyczne wzbogacenie po stronie otrzymującego, oraz aby zmniejszenie ceny nie stanowiło rabatu czy innego zmniejszenia ekonomicznie uzasadnionego.
Jak wynika z treści pytania, w analizowanym przypadku kontrahent podatnika wykonał usługę w sposób nieprawidłowy, ale nie naprawił jej w sposób bezpośredni (tzn. nie usunął wady wykonanego świadczenia). W przypadku wadliwego świadczenia nabywcy przysługuje prawo do żądania prawidłowego wykonania usługi, zmniejszenia ceny lub do odszkodowania.
W badanej sytuacji nabywca wadliwej usługi sam usunął jej skutki nie występując przy tym z roszczeniem wobec wykonawcy.
Jednak ów wykonawca zaproponował, iż w związku z wadą poprzedniej usługi kolejną wykona za cenę niższą od zazwyczaj stosowanej. Moim zdaniem rozwiązanie takie - o ile obie strony się na nie zgadzają - jest legalne.
Jednocześnie fakt, iż zmniejszenie ceny jest ekonomicznie uzasadnione i implikowane wadą wcześniejszej usługi skutkuje tym, iż po stronie nabywcy nie powinien być wyznaczany przychód z tytułu uzyskania świadczenia częściowo odpłatnego (miał roszczenie o zmniejszenie ceny poprzedniego świadczenia); oczywiście zmniejszenie ceny spowoduje pomniejszenie kosztu po stronie nabywcy. Na zakończenie należy wskazać, że pomimo iż zmniejszenie ceny związane jest z wadą wcześniejszej usługi, to z uwagi na to, iż nie stanowi odszkodowania, nie generuje przychodu z tytułu uzyskania odszkodowania (co miałoby miejsce gdyby np. strony umówiły się, że wykonawca usługi powinien zapłacić odszkodowanie, ale nie będzie przepływu środków, bo nabywca zmniejszy o to odszkodowanie płaconą cenę kolejnej usługi).