Pytanie

Studio graficzne X organizuje spotkanie promocyjne dla kontrahentów, z którymi miało okazję współpracować w przeszłości oraz nowych potencjalnych klientów. Spotkanie ma na celu reklamę i promocję usług świadczonych przez studio graficzne, a także zachęcenie ich do współpracy w następnym sezonie. Na spotkaniu odbędzie się pokaz prezentacji multimedialnej przedstawiający specyfikę pracy studia graficznego, zrealizowane projekty i korzyści jakie odbiorca może zyskać korzystając z profesjonalnych usług. Event odbędzie się na koniec sezonu letniego kiedy także w tej branży zachodzą zmiany w trendach graficznych, zmienia się polityka działania firmy, pojawiają się nowe rozwiązania i pomysły. Uczestnicy otrzymają foldery i ulotki z logo firmy, wizytówki i drobne gadżety reklamowe takie jak długopisy i notesy z logo firmy, a także bony sodexo w kopertach oznaczonych logo firmy o nominałach 20 zł, 50 zł i 100 zł.
Czy działania promocyjne polegające na rozdawnictwie uczestnikom spotkania gadżetów oznaczonych logo firmy może zostać uznane za działania promocyjne?
Czy rozdawnictwo bonów sodexo firma X może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu jako działania reklamowe?
Czy osoba, która otrzyma taki bon musi pokwitować jego odbiór?
Czy z tytułu przekazania bonu sodexo należy wystawić obdarowanemu PIT-8C?

Odpowiedź

Rozdawanie uczestnikom spotkania gadżetów z logo firmy może zostać uznane za działania promocyjne (reklamowe), zaś wydatki na ich nabycie za podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Uzasadnienie

Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.f.). Do kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należą, miedzy innymi, koszty reprezentacji (zob. art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f.).

Nie uznaje się jednak za koszty reprezentacji wydatków na nabycie lub wytworzenie towarów o niewielkiej wartości oznaczanych logo firmy, które są rozdawane kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom. Wydatki takie – jako wydatki reklamowe – uważane są za podatkowe koszty uzyskania przychodów. Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 9 marca 2012 r. (ILPB3/423-589/11-4/JG). Czytamy w niej, ze "wydatki ponoszone na zakup drobnych upominków rzeczowych o niskiej wartości jednostkowej, oznaczonych logo Spółki, wręczanych klientom bądź potencjalnym klientom (nieskonkretyzowanej grupie odbiorców) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (...) jako wydatki na cele reklamowe". A zatem rozdawanie uczestnikom spotkania gadżetów z logo firmy może zostać uznane za działania promocyjne (reklamowe), zaś wydatki na ich nabycie za podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Inaczej ma się rzecz, jeżeli chodzi o rozdawanie bonów Sodexo. W tym wypadku działania firmy X nie są nakierowane na reklamę, lecz mają przede wszystkim na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku spółki. Działania takie należy zatem według mnie uznać za reprezentację, a w konsekwencji koszty nabycia bonów Sodexo za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji.

Odnośnie trzeciego pytania wyjaśnić pragnę, że przepisy, w szczególności przepisy prawa podatkowego, nie nakładają obowiązku kwitowania odbioru bonów we wskazanych w pytaniu okolicznościach. Oczywiście nie ma przeszkód, aby dla celów dowodowych firma X wymagała takiego pokwitowania, lecz leży to wyłącznie w gestii tej firmy.

Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że sporządzanie informacji PIT-8C nie jest w przedstawionej sytuacji konieczne. Po pierwsze dlatego, że kontrahentami firmy X są najprawdopodobniej przedsiębiorcy (w uproszczeniu – firmy), a w konsekwencji przychody z tytułu otrzymywania bonów Sodexo (czy gadżetów oznaczonych logo firmy) stanowią dla nich przychody z działalności gospodarczej (zaś informacje PIT-8C sporządzane są wyłącznie w celu udokumentowania przychodów z tzw. "innych źródeł" – zob. art. 42a u.p.d.o.f.). Po drugie – nawet gdyby przychody z tytułu otrzymywania bonów Sodexo stanowiły przychody z innych źródeł - dlatego, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f. zwalnia się od podatku wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. (a więc świadczeń stanowiących przychody z innych źródeł), otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to ma według mnie zastosowanie również do przychodów otrzymywanych od świadczeniodawcy w związku z jego reprezentacją (podobnie, przykładowo, Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w postanowieniu z 17 stycznia 2007 r. - PO1/423-15/07/3251), zaś przychodów z innych źródeł zwolnionych od podatku nie dokumentuje się informacjami PIT-8C (zob. art. 42a u.p.d.o.f.).