Pytanie

Co jest podstawą do anulowania sprzedaży na kasie fiskalnej, jeśli klient zwrócił towar, natomiast nie zwrócił paragonu fiskalnego, bo już go nie posiada?
W jaki sposób dokonać korekty?
Czy założyc ewidencję zwrotów?

Odpowiedź

W celu rozliczenia zwrotu towaru należy zaprowadzić ewidencje zwrotów (jeżeli dotychczas nie została zaprowadzona) i wykazać w niej wskazane w uzasadnieniu dane. Brakujący paragon można zastąpić innym dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży, np. oświadczeniem.

Uzasadnienie

Jak stanowi art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (z nieistotnym w omawianej sytuacji zastrzeżeniem przepisów art. 29 ust. 4a i 4b u.p.t.u.).

Do końca marca 2013 r. przepisy nie przewidywały jak należy ewidencjonować zwrot towaru w przypadku sprzedaży dokumentowanej paragonami (w przypadku sprzedaży "fakturowej" wystawiana jest faktura korygująca). Sytuacja zmieniła się z dniem 1 kwietnia 2013 r. Od tego dnia obowiązują przepisy § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363) – dalej r.k.r., z których wynika, że zwrotów towarów nie ewidencjonuje się za pomocą kas rejestrujących, lecz ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:
- datę sprzedaży;
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
- zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Z przytoczonego przepisy wynika, że zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej, między innymi, dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Rodzi to wątpliwość czy nadal jest dopuszczalne rozliczanie zwrotów towarów czy uznanych reklamacji towarów i usług bez posiadania zwróconego przez nabywcę paragonu (na gruncie przepisów obowiązujących do końca marca 2013 r. przyjmowano, że jest to dopuszczalne - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 lutego 2012 r., IPPP2/443-1428/11-2/KOM).

Uważam, że tak. Skoro minister finansów we wskazanych przepisach nie sprecyzował co należy rozumieć przez dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, dopuścić według mnie należy każdy taki dokument, a nie tylko oryginał paragonu. W konsekwencji dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży jest moim zdaniem również - przykładowo - sporządzone przez strony transakcje oświadczenie o tym, że dana sprzedaż miała miejsce. Uważam zatem, że nie ma przeszkód, aby w świetle § 3 ust. 3 i 4 r.k.r. rozliczane były zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, jeżeli ich nabywca nie przedstawił oryginału paragonu.

Co istotne, podobne stanowisko reprezentują organy podatkowe. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 lipca 2013 r. (IBPP3/443-484/13/KG), w której czytamy, że "paragon fiskalny nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego".

A zatem w przedstawionej sytuacji w celu rozliczenia zwrotu towaru należy zaprowadzić ewidencje zwrotów (jeżeli dotychczas nie została zaprowadzona) i wykazać w niej wskazane powyżej dane. Brakujący paragon można zastąpić innym dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży, np. oświadczeniem.