Z sygnałów, jakie docierają do redakcji Prawo.pl, wynika, że w Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) jest prowadzony monitoring poczty elektronicznej. Zajmuje się Centrum Informatyki Resortu Finansów, które nie jest pracodawcą dla zatrudnionych w izbach administracji skarbowej.

Nasze informacje potwierdza Tomasz Ludwiński, przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność”. – Nie wiem jeszcze, na jakich zasadach inwigiluje pocztę elektroniczną pracowników i funkcjonariuszy Centrum Informatyki Resortu Finansów, na jakich zasadach CIRF ma dostęp do tajemnicy skarbowej, jakie są zasady monitoringu, jak ten monitoring jest wykorzystywany - np. czy są przekazywane dane do IAS w celu prowadzenia postępowań dyscyplinarnych itp., - i dlaczego o tym, że CIRF dokonuje monitoringu poczty, nie zostali poinformowani wszyscy pracownicy i funkcjonariusze – mówi Prawo.pl.

Jak twierdzi, nie wszyscy jeszcze dyrektorzy izb administracji skarbowej udzielili odpowiedzi w trybie dostępu do informacji publicznej na pytanie, czy użytkownicy poczty zostali o tym poinformowani oraz czy w regulaminach pracy zamieszczono na ten temat wymagane prawem informacje. – Wychodzi na to, że tam, gdzie służbowe skrzynki są monitorowane to robi się to albo na poziomie IAS, albo poza izbą. CIRF robi to niezależnie od izb, bo cały system administracji jest w Radomiu, gdzie jest siedziba CIRF – mówi Ludwiński. I dodaje: - Wszyscy pracownicy powinni być poinformowani o tym, kto i jakie informacje zbiera i na jakiej zasadzie się to odbywa. Poza tym, do monitorowania poczty służbowej uprawniony jest pracodawca, a dla pracowników i funkcjonariuszy IAS, nie jest nim CIRF. Nie wykluczamy, że zawarto jakieś umowy czy porozumienia dotyczące monitoringu CIRF, ale skoro tak, to dlaczego na pytanie, czy w IAS prowadzony jest monitoring poczty służbowej, otrzymywaliśmy odpowiedzi, że IAS monitoringu nie prowadzi, usługa monitoringu nie była zlecana lub monitoring nie jest prowadzony?

Czytaj również: Pracodawca ma poinformować pracownika, że chce sprawdzać jego maile>>

Czytaj w LEX: Indywidualny monitoring pracownika – zagadnienie monitorowania pracowników i ich danych >>>

Monitoring poczty elektronicznej pracownika…

To wynika wprost z Kodeksu pracy. Zgodnie bowiem z art. 22(3) par. 1 k.p., jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy, pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej). Jak stanowi par. 2, monitoring poczty elektronicznej nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika. Przepisy zaś art. 22(2) par. 6-10 k.p. dotyczące monitoringu w zakładzie pracy stosuje się odpowiednio.

ZAŁÓŻ BEZPŁATNE KONTO - artykuł dla użytkowników Moje Prawo.pl
Pozostało: 85% treści Dziękujemy, że tu jesteś! Jeżeli chcesz przeczytać cały artykuł, załóż BEZPŁATNE KONTO
lub zaloguj się
Zarejestruj się
Masz już konto na Moje Prawo.pl? Zaloguj się!