Okręgowy Inspektor Pracy nakazał spółce - dystrybutorowi towaru, zapewnić pracownikom temperaturę w pomieszczeniu hali głównej odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, nie niższą niż 14oC. Spółka odwołała się od tej decyzji do sądu administracyjnego, ale ten oddalił jej skargę.

Czytaj w LEX: Kontrole PIP zimowych obowiązków pracodawców względem zatrudnionych - jak się przygotować oraz możliwe scenariusze >>>

Cross-docking nie wymaga pracy w niskiej temperaturze

Sąd ustalił, że pracownicy skarżącej wykonywali pracę w pomieszczeniach hali, w systemie pracy trzyzmianowej, po 8 godzin na dobę. Biorąc pod uwagę, że łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekraczał 4 godziny, uznał, że było to "pomieszczenie stałej pracy". Tym samym miały do niego zastosowanie wymogi z par. 30 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów BHP, tj. obowiązek pracodawcy zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu.

Czytaj w LEX: Adaptacja magazynu na pomieszczenie biurowe >>>

Czytaj w LEX: Wymagania dla pomieszczeń pracy >>>

Wprawdzie ustawodawca dopuścił obniżenie temperatury poniżej minimalnych 14oC, ale tylko gdyby przemawiały za tym względy technologiczne procesu produkcyjnego. W tej sprawie nie można było mówić o tym przypadku - proces czynności przeładunkowych w technologii cross docking-u nie jest uzależniony od panującej w terminalu przeładunkowym temperatury powietrza. Niska temperatura nie stanowi zatem koniecznego elementu procesu przeładunku przesyłek, a jest wyłącznie jego niepożądanym skutkiem. Można go jednak wyeliminować przez zastosowanie odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych, i to bez straty dla efektywności procesu przeładunkowego. Spółka wniosła skargę kasacyjną do NSA.

Czytaj w LEX: Bezpieczeństwo i higiena pracy w okresie zimowym - wybrane zagadnienia >>>

Czytaj w LEX: Mikroklimat i jego wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy >>>

Należy zmienić organizację pracy

Tłumaczyła, że główna hala nie stanowi "pomieszczenia pracy", a tylko zwykłe "pomieszczenie", a tym samym dopuszczalne jest obniżenie w nim temperatury poniżej wymaganego minimum, pod warunkiem zapewnienia pracownikom pomieszczenia umożliwiającego im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzania się, zmiany odzieży oraz podgrzewanie posiłków. Ten argument nie przekonał jednak sądu kasacyjnego, który również skargę oddalił.

Pytanie i odpowiedź eksperta w LEX: Jaka powinna być górna granica dopuszczalnej temperatury w pomieszczeniach? >>>

 

 

NSA wyjaśnił, że zgodnie z rozporządzeniem "pomieszczeniem pracy" jest pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca. Nie chodzi przy tym o konkretne miejsca w obrębie danego pomieszczenia w którym pracownik wykonuje określone czynności, ale o całe pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników w celu świadczenia pracy. Skoro skarżąca nie kwestionowała treści protokołu sporządzonego przez inspektorów Inspekcji Pracy, w którym opisali przedmiotowe miejsce, to zdaniem sądu, niezrozumiałe i pozbawione podstaw prawnych były jej wywody odnoszące się do definicji "pomieszczenia w budynku", czy "otwartej przestrzeni" podnoszone w skardze kasacyjnej.

Przeczytaj także: Tej zimy niektórym pracownikom będzie cieplej... na bakier z prawem>>

Czytaj w LEX: Odpowiedzialność pracodawcy za przestępstwa w zakresie BHP >>>

Sprawdź w LEX: Wielkość i stan hali produkcyjnej bez wpływu na temperaturę na stanowisku pracy - OMÓWIENIE ORZECZENIA >

Spółka nie miała też racji, że realizacja obowiązków pracodawcy odnośnie temperatury pomieszczenia może być wykonana również przez zapewnienie dostępu do pomieszczeń do ogrzewania się pracowników i urządzeń higienicznosanitarnych. Przepis, do którego się odwoływała, tj. par. 44 załącznika nr 3 rozporządzenia, dotyczy bowiem "pomieszczenia" a nie "pomieszczenia pracy", a ponadto precyzuje warunki jakim powinno odpowiadać pomieszczenie do ogrzewania się pracowników w przypadku, gdy praca świadczona jest na otwartej przestrzeni bądź w nieogrzewanym pomieszczeniu. Tymczasem w tej sprawie hala w której prowadzone były procesy związane z rozładunkiem, załadunkiem i sortowaniem przesyłek została uznana za "pomieszczenie pracy".

 

W związku z tym, NSA podkreślił, że takie "pomieszczenie pracy" w którym panuje niższa niż dopuszczalna temperatura nie może być traktowane jako praca w pomieszczeniu nieogrzewanym lub na otwartej przestrzeni. Nie można zatem tej niedogodności zrekompensować zapewnieniem pomieszczenia umożliwiającego schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się, czy zmianę odzieży. Sąd zgodził się, że nie można mówić o wystąpieniu przesłanki względów technologicznych w sytuacji, gdy proces załadunku i rozładunku może zostać przeprowadzony prawidłowo bez względu na panującą w hali temperaturę powietrza. W związku z tym, pracodawca obowiązany jest do zastosowania rozwiązań technicznych, a także wprowadzenia zmian w organizacji pracy, które umożliwią utrzymanie w hali temperatury powietrza zgodnej z wymogami określonymi w rozporządzeniu.

Wyrok NSA z 12 października 2022 r. sygn. III OSK 1521/21

Sprawdź w LEX: II SA/Bd 667/18, Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia bezpiecznych warunków pracy. - Wyrok WSA w Bydgoszczy >>>

Czytaj w LEX: Praca w biurze – od A do Z. Specyficzne cechy i aspekty, różne rozwiązania i zagrożenia dla pracodawców i pracowników na podstawie wyników polskich i zagranicznych badań >>>