Szczegółowe wymagania już nie obowiązują 

Na samym początku warto wskazać, że w 2011 r. doszło do zmiany rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, która uchyliła rozdział 7 w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia. Rozdział ten regulował kwestie związane z palarniami. Zgodnie z nieobowiązującymi już przepisami, palenie tytoniu w zakładach pracy było dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach (palarniach) wyposażonych w dostateczną ilość popielniczek. Pomieszczenia te miały być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Istniał też wymóg, że w palarni powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia. Powierzchnia palarni nie powinna być jednak mniejsza niż 4 m2. Ponadto przepisy nakładały obowiązek, by zapewnić przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny. Orzecznictwo wskazywało wówczas, że zapewnienie pracownikom określonych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, w tym palarni, jest bezwzględną powinnością pracodawcy. Nie zależy ona od jego uznania, w tym jego przekonań w kwestii palenia tytoniu, czy też sytuacji ekonomiczno-finansowej (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 kwietnia 2009 r., sygn. akt I OSK 773/08). 

W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Odpowiedzialność porządkowa pracowników

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[738,87,54,4,3],"dataValuesNormalized":[17,2,2,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Akty prawne","Procedury"],"colors":["#940C72","#007AC3","#EA8F00","#85BC20","#E5202E"],"maxValue":886,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

 

Zakaz palenia tytoniu w zakładzie 

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (dalej: ustawa), zabrania się palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych w pomieszczeniach zakładów pracy. Na właścicielach i zarządzających obiektem spoczywa obowiązek umieszczenia w widocznych miejscach odpowiednich oznaczeń słownych i graficznych informujących o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych. Zaniechanie w tym zakresie może wiązać się z odpowiedzialnością. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 1 pkt. 2 ustawy, właściciel lub zarządzający obiektem, który nie umieszcza informacji o zakazie palenia, podlega karze grzywny do 2000 zł. 

Zobacz procedurę: Wyznaczanie palarni w zakładzie pracy >

 

Wymagania co do palarni są ogólne 

Zakaz nie jest jednak bezwzględny, ponieważ ustawodawca przewidział od niego wyjątek. Zgodnie bowiem z art. 5a ust. 3 pkt. 5 ustawy, właściciel lub zarządzający obiektem może wyznaczyć palarnię w pomieszczeniach zakładów pracy. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że decyzja w tym zakresie jest w pełni uznaniowa. Pracodawca nie ma więc obowiązku tworzyć palarni. W myśl art. 2 pkt. 15 ustawy, jako palarnie rozumie się wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, które musi być odpowiednio oznaczone i służyć wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych lub papierosów elektronicznych. Pomieszczenie to musi też być zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy, para z papierosów elektronicznych lub substancje uwalniane za pomocą nowatorskiego wyrobu tytoniowego nie przenikały do innych pomieszczeń. Należy więc zauważyć, że obowiązujące przepisy charakteryzują się dużą ogólnością, ponieważ nie określają żadnych norm, w tym nie wskazują minimalnej powierzchni palarni. 

Czytaj też w LEX: Wyodrębnianie palarni w zakładzie pracy >

 

Cena promocyjna: 38.7 zł

|

Cena regularna: 129 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Krnąbrni palacze muszą się liczyć z sankcjami 

Palenie wyrobów tytoniowych, nowatorskich wyrobów tytoniowych lub papierosów elektronicznych wbrew postanowieniom art. 5 ustawy, podlega karze grzywny do 500 zł. Stanowi o tym art. 13 ust. 2 ustawy. Grzywna jest nakładana w drodze mandatu karnego przez organ powołany do ochrony porządku publicznego. Natomiast pracodawca może zastosować wobec pracownika karę porządkową. Zgodnie z art. 108 par. 1 Kodeksu pracy, za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów przeciwpożarowych oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, można zastosować karę upomnienia albo karę nagany.

Sprawdź też w LEX: Czy pracownik palący e-papierosy może palić w palarni razem z pracownikami palącymi tradycyjne papierosy? >

Warto zwrócić uwagę, że za nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, pracodawca może również stosować karę pieniężną. Art. 108 par. 3 Kodeksu pracy stanowi, że za jedno przekroczenie nie może być ona wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika.

Sprawdź też w LEX: Jak przygotować informację o całkowitym zakazie palenia wyrobów tytoniowych na terenie zakładu pracy? >