Z badania, jakie Business Centre Club (BCC) przeprowadził wspólnie z Akademią Ekonomiczno-Humanistyczną w Warszawie wynika, że w 2019 r. aż 86,6 proc. firm miało problemy z pozyskaniem pracowników. W 2018 i 2017 r. było to odpowiednio 76,2 proc. i 89,6 proc.

Wzajemne oczekiwania

Niedobór pracowników w Polsce pogłębia się od miesięcy. Według BCC, przedsiębiorcy z coraz większym trudem znajdują środki na pokrycie wydatków wynikających z rosnącej presji płacowej, a prognozowane spowolnienie gospodarcze może tylko tę sytuację pogłębić. Dlatego coraz ważniejsze staje się wykorzystywanie istniejących rezerw oraz optymalizowanie relacji pracownik – pracodawca.

Badanie potwierdziło, że zarówno w roku 2018, jak i w 2019, pracownicy mieli podobne oczekiwania wobec firm. Liczyli na możliwość rozwoju, uczenia się i podwyższania swoich kwalifikacji, możliwość awansu, przyjazną atmosferę i stabilność zatrudnienia. Ponadto preferowali  elastyczny czas pracy, pracę na umowę o pracę, a w 2019 r. – także pełen etat. Pracownicy wskazywali też na instrumenty motywacyjne, a wśród nich pakiety medyczne (wskazanie w roku 2018 i 2019), szkolenia (wskazanie w 2019 r. tylko przez pracowników) i dofinansowanie do studiów, kursów itp. (wskazanie w 2019 r. tylko przez pracowników). Najmniejsze znaczenie dla pracowników i pracodawców w badaniu w roku 2018 i 2019 miało dofinansowanie do pracowniczych posiłków.

 

Idealny szef i pracownik

Idealny szef, według pracowników, to osoba posiadająca zdolności planowania i organizacyjne, odpowiedzialna i obowiązkowa, charakteryzująca się profesjonalizmem, zaangażowaniem i wyrozumiałością. Pracownicy stawiali też na takie cechy pożądane cechy szefa jak uczciwość,  wyrozumiałość i świadomość różnorodności, pozytywne nastawienie oraz umiejętności interpersonalne i komunikacyjne. W badaniu z 2019 r. zmniejszyło się natomiast w opinii pracowników znaczenie postaw i cech dotyczących elastyczności, lojalności i współpracy.  Według pracowników, najmniejsze znaczenie mają takie cechy jak wytrwałość, odwaga, kreatywność, zdyscyplinowanie i pewność siebie.

Z kolei w opinii pracodawców, idealny pracownik to osoba pracowita, odpowiedzialna i obowiązkowa, zaangażowana, uczciwa, umiejąca współpracować. To wreszcie osoba posiadająca - pozytywne nastawienie oraz umiejętności interpersonalne i komunikacyjne. Według pracodawców, zmniejszyło się natomiast znaczenie takich postaw i cech, jak elastyczność, rzetelność, sumienność, kreatywność i radzenie sobie ze stresem. Najmniejsze znaczenie mają natomiast postawy i cechy dotyczące sumienności, odwagi, wytrwałości i świadomości różnorodności oraz pewność siebie.

Co ciekawe, tak jak przed rokiem, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy wskazywali, że znaczenie ma marka i prestiż firmy, lokalizacja (odległość) firmy i wiek pracowników. Wskazywany wiek pracowników w badaniu w 2019 r. to 30-40 lat oraz 40-50 lat, a wskazywana przez pracowników i pracodawców realna wysokość wynagrodzenia netto to: 3-4 tys. zł w 2018 r. oraz 4-5 tys. zł w roku 2019. 

- Wzajemne oczekiwania pracodawców i pracowników w zasadzie nie wykluczają się, choć jest parę kwestii, które mogą budzić zaniepokojenie, jak chociażby zmniejszenie – zdaniem pracowników - znaczenia lojalności i gotowości do współpracy – powiedział nam Zbigniew W. Żurek, wiceprezes BCC, ekspert BCC ds. rynku pracy i dialogu społecznego, członek Rady Dialogu Społecznego. I dodał: - To pokazuje, że dzięki panującej na rynku pracy sytuacji pracownicy poczuli się po prostu pewnie.

Zobacz więcej: Zawody, w których będzie coraz trudniej zmienić pracę