- Tegoroczna edycja badania KPMG pokazuje, że liderzy biznesowi przestają postrzegać niepewność jako zagrożenie, a zaczynają traktować ją jako stały element strategii wzrostu. Ten trend obserwujemy również w Polsce. To naturalna ewolucja podejścia do zarządzania - kluczowa staje się elastyczność przy jednoczesnym zachowaniu długoterminowej perspektywy. Polscy CEO są przyzwyczajeni do działania w warunkach zmian i niepewności - i właśnie ta umiejętność staje się ich przewagą. Tempo transformacji technologicznej, zmian na rynku pracy czy rosnących oczekiwań konsumentów wymusza na firmach zwinność i zdolność szybkiego dostosowywania strategii do nowych realiów. Sukces osiągną te organizacje, które potrafią działać proaktywnie i elastycznie, nie tracąc z oczu strategicznych celów - mówi Stacy Ligas, Managing Partner, CEO KPMG w Polsce.
Czytaj również: Nowe wytyczne EIOD dotyczące generatywnej AI >>
Nowy paradygmat przywództwa – silni liderzy w trudnym otoczeniu
Raport „KPMG CEO Outlook 2025” wskazuje, że aż 59 badanych uważa, że ich rola jako CEO oraz oczekiwania wobec tej funkcji znacząco ewoluowały w ciągu ostatnich pięciu lat - dziś przywództwo wymaga umiejętności zarządzania ryzykiem, cyfrowej świadomości i elastyczności w podejmowaniu decyzji. W świecie nieustannych turbulencji prezesi dostosowują swoje strategie do zmiennych realiów – 72 proc. firm już zmodyfikowało swoje strategie, a pozostałe planują to zrobić w najbliższych latach. Aż 80 proc. dyrektorów generalnych podkreśla rosnącą presję na zapewnienie długoterminowego rozwoju biznesu, a 23 proc. wskazuje, że umiejętności związane z AI oraz cyfrowa świadomość stają się niezbędnymi kompetencjami przywódczymi.
Wśród głównych ryzyk wpływających na decyzje krótkoterminowe liderzy biznesu wymieniają odporność łańcucha dostaw (28 proc.), integrację sztucznej inteligencji z procesami organizacyjnymi (24 proc.) oraz cyberbezpieczeństwo (23 proc.). Największy wpływ na decyzje inwestycyjne mają niepewność gospodarcza, napięcia geopolityczne oraz niedobór wykwalifikowanych pracowników. Te kluczowe wyzwania biznesowe są łagodzone poprzez działania w obszarze cyberbezpieczeństwa i odporności na ryzyko cyfrowe (39 proc.), zgodności z przepisami i sprawozdawczości (36 proc.) oraz integracji sztucznej inteligencji z operacjami i procesami pracy (34 proc.).
W centrum transformacji znajduje się sztuczna inteligencja, która przestaje być eksperymentem technologicznym, a staje się infrastrukturą biznesową współczesnych organizacji. Już 71 proc. liderów uznaje AI za główny priorytet inwestycyjny, a 69 proc. planuje przeznaczyć na nią 10-20 proc. całego budżetu w ciągu najbliższego roku. Interesująca jest także zmiana postrzegania efektywności inwestycji w sztuczną inteligencję na przestrzeni dwóch ostatnich edycji raportu - jeszcze w 2024 roku większość liderów przewidywała zwrot z inwestycji w perspektywie 3-5 lat, podczas gdy w tym roku już 67 proc. spodziewa się go w ciągu zaledwie 1-3 lat.
Cena promocyjna: 143.1 zł
|Cena regularna: 159 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 111.3 zł
Nowa waluta konkurencyjności – talenty AI
70 proc. respondentów przyznaje, że konkurencja o specjalistów AI może utrudnić rozwój ich organizacji, a 32 proc. wskazuje na trudności z wypełnieniem luki kompetencyjnej. Liderzy w przyspieszonym tempie przekwalifikowują pracowników, zatrudniają nowych ekspertów i przekształcają role zawodowe, widząc w tym klucz do utrzymania przewagi konkurencyjnej.
Aż 92 proc. liderów planuje zwiększyć zatrudnienie, a niemal połowa (46 proc.) otwarcie komunikuje się z zespołami na temat wpływu AI na role zawodowe. 67 proc. firm przeprojektowuje stanowiska i ścieżki kariery w kierunku współpracy człowieka z technologią, a 71 proc. koncentruje się na zatrzymaniu i przekwalifikowaniu talentów o wysokim potencjale.
- Widzimy, że w Polsce inwestycje w sztuczną inteligencję systematycznie rosną, choć wciąż ich skala jest mniejsza niż w globalnych organizacjach. Dla wielu firm AI staje się integralną częścią strategicznego planowania. To proces wymagający nie tylko standaryzacji i integracji systemów, ale także przygotowania organizacji do zmian. Kluczowym zadaniem dla liderów w Polsce i na świecie jest dziś rozwijanie kompetencji pracowników i budowanie kultury ciągłego uczenia się. Bez odpowiednich ludzi nawet najlepsze technologie nie przyniosą oczekiwanych efektów. W nadchodzącym roku tempo cyfrowej transformacji będzie jednym z największych wyzwań – AI staje się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm, które chcą myśleć globalnie i działać skutecznie lokalnie - mówi Stacy Ligas.
Sprawdź również książkę: Prawo pracy wobec nowych technologii >>
ESG wciąż istotnym źródłem wartości biznesowej
Zrównoważony rozwój pozostaje jednym z filarów nowoczesnego przywództwa – 61 proc. dyrektorów generalnych deklaruje, że ich organizacje osiągną cele neutralności klimatycznej do 2030 r. (wzrost o 10 p.p. rok do roku). Jednocześnie rośnie świadomość kosztów dekarbonizacji – 25 proc. liderów wskazuje je jako kluczową barierę w realizacji celów ESG. 51 proc. CEO priorytetowo traktuje zgodność i standardy raportowania, aby spełnić wymogi inwestorów i regulatorów, a 44 proc. aktywnie integruje cele zrównoważonego rozwoju ze swoją główną strategią biznesową.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












