Resort środowiska przyznaje, że Polska ma problemy z dotrzymaniem poziomów dopuszczalnych dla pyłu PM10 i PM2,5, określonych w dyrektywie 2008/50AWE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. O problemie świadczą wyniki przeprowadzanej corocznie oceny jakości powietrza w strefach na terenie Polski.  

MŚ jako przyczynę takie stanu, upatruje w głównej mierze zjawisko tzw. niskiej emisji, która pochodzi z sektora bytowo - komunalnego. Ponadto resort środowiska, zwraca uwagę na fakt, iż do złego stanu powietrza przyczynia się emisja ze środków transportu.

Zły stan powietrza stał się przedmiotem zainteresowania Komisji Europejskiej, co potwierdza Paweł Sałek , pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej. Działania podjęte przez KE, mają na celu przyspieszenie procesu poprawy jakości powietrza w państwach członkowskich.

Komisja Europejska podjęła w dniu 10 grudnia 2015 r. decyzję o skierowaniu przeciwko Polsce skargi do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za niedotrzymywanie standardów jakości powietrza, sprawa została zarejestrowana 22 czerwca 2016 r.

KE zarzuca, że prowadzone dotychczas działania administracji rządowej i samorządowej zmierzające do poprawy jakości powietrza są niewystarczające i nie przynoszą efektów. Skala zanieczyszczenia powietrza na poszczególnych obszarach jest różna ze względu na lokalne uwarunkowania.

Resort wskazuje, że aktualnie na terenie kraju realizowanych jest 56 programów ochrony powietrza oraz 36 planów działań krótkoterminowych. Przedstawiciel resortu podkreśla, że "administracja rządowa w celu poprawy jakości powietrza podejmuje działania o charakterze strategicznym, legislacyjnym, finansowym oraz informacyjnoedukacyjnym".

MŚ dostrzega potrzebę wprowadzenia zmian mających na celu certyfikację paliw oraz wprowadzenie wymagań technicznych dla urządzeń grzewczych i wskazuje, że najbardziej uzasadnionym wydaje się podłączenie do sieci ciepłowniczych indywidualnych odbiorców wykorzystujących do celów grzewczych paliwa stałe. "Jednocześnie promowane powinny być działania polegające na wymianie starych urządzeń grzewczych na niskoemisyjne urządzenia grzewcze na paliwa stałe małej mocy" - czytamy w odpowiedzi resortu środowiska.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo ochrony środowiska. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


Natomiast w celu zintensyfikowani działań na poziomie wojewódzkim i lokalnym , przygotowany został Krajowy Program Ochrony Powietrza. Jego głównym celem jest poprawa jakości życia poprzez osiągnięcie w możliwie krótkim czasie dopuszczalnych poziomów pyłu zawieszonego i innych szkodliwych substancji w powietrzu, wynikających z przepisów prawa unijnego, a do 2030 r. - poziomów wskazywanych przez WHO.

"Wspieranie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza znajduje odzwierciedlenie w rozbudowywanej ofercie NFOŚiGW poprzez uwzględnienie w liście programów na 2016 r. takich obszarów wsparcia jak: energetyczne wykorzystanie zasobów geotermalnych, zmniejszenie zużycia energii w budownictwie, efektywne systemy chłodnicze i ciepłownicze" - czytamy w odpowiedzi na zapytanie RPO.

Dodatkowo resort podkreśla, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, do których należy zaliczyć zadania obejmujące sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody.

Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich