Głównym założeniem uchwały krajobrazowej jest ochrona centrum Poznania przed reklamowym chaosem. Uchwała zakłada ponadto uporządkowanie ogrodzeń i obiektów małej architektury. Nad projektem, który od czwartku jest konsultowany z mieszkańcami Poznania, specjalny zespół pracował kilkanaście miesięcy.
"Otwieramy szeroką, trzymiesięczną dyskusję na temat zasad, na jakich reklamy, szyldy, a także mała architektura i ogrodzenia, powinny być obecne w przestrzeni Poznania. Chcemy tę propozycję skonfrontować z oczekiwaniami mieszkańców, przedsiębiorców, operatorów reklamowych oraz stowarzyszeń zabiegających o lepszą jakość przestrzeni" – podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Jak dodał, "ludzie chcą przebywać, pracować i mieszkać w przyjaznym otoczeniu". "To właśnie dobrej jakości, uporządkowana przestrzeń w dużej mierze decyduje o atrakcyjności miasta, jego wizerunku i rozwoju. Rozwiązania, które wspólnie wypracujemy, skierujemy do Rady Miasta Poznania, by w jak najszybszym czasie stały się obowiązującym prawem" - dodał.
Projekt uchwały zakłada także podział miasta na cztery obszary; obszar staromiejski – obejmujący Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę, obszar centrum i dzielnic historycznych, oraz obszar przyrodniczy wrysowany w klinowo-pierścieniowy system zieleni i obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.
Jak tłumaczył plastyk miejski Piotr Libicki, który kierował zespołem przygotowującym projekt, "szyldy powinny być dopasowane skalą do charakteru obszaru i wpasowywać się w podziały architektoniczne budynku". "Każda firma może wybrać tylko dwie formy szyldu. Największa z nich - pylon o maksymalnej wysokości do 25 m może pojawić się wyłącznie przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m kw. i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego. Dodatkowo między pylonami wyższymi niż 15 m. musi zostać zachowana odległość przynajmniej 350 metrów" – podkreślił.
Dodał, że zmiany dotyczącą także ogrodzeń, które powinny być ażurowe, i które "nie mogą być stawiane z prefabrykowanych elementów betonowych czy tworzyw sztucznych. Z kolei mała architektura, czyli między innymi place zabaw czy siłownie zewnętrze - nie mogą być w jaskrawych kolorach".
W odniesieniu natomiast do dużych nośników reklamowych, w tym bilbordów do 18 m. kw., są one dopuszczone "wyłącznie w obszarze zurbanizowanym, przy szerokich drogach wojewódzkich i krajowych". Projekt uchwały prawie w ogóle zakazuje też umieszczania w przestrzeni miasta wielkoformatowych banerów, które pojawić się mogą wyłącznie na rusztowaniach podczas remontu elewacji. Uchwała dosusza jednak np. murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków oraz słupy ogłoszeniowo-reklamowe i citylighty.
Założenia uchwały będą konsultowane z mieszkańcami od czwartku przez trzy miesiące. Przez ten czas, w poniedziałki między 12.00 a 17.00, mieszkańcom służyć będzie także punkt informacyjny zlokalizowany w Biurze Obsługi Mieszkańca przy Wydziale Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania na pl. Kolegiackim.
22 listopada natomiast, w Concordia Design przy ul. Zwierzynieckiej 3, odbędzie się Otwarte Forum Dyskusyjne, na którym mieszkańcy będą mogli przedstawić swoje propozycje i sugestie do projektu. Uwagi można przesyłać również na adres: krajobrazowa@um.poznan.pl.(PAP)
autor: Anna Jowsa