Jak poinformowała dziennikarzy w czwartek Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, inwestycje w Tarnowie prowadzone są w ramach większego zadania - modernizacji trasy kolejowej E30 Kraków – Rzeszów. Przedsięwzięcie obejmuje modernizację blisko 140 km torów i łącznie 139 wiaduktów, mostów i estakad.
Zadanie o wartości ok. 3,4 mld zł współfinansowane jest w z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania to ok. 2,3 mld zł.
Tylko w Tarnowie wartość prac PLK, realizowanych w ramach modernizacji trasy kolejowej E30 Kraków - Rzeszów, to ponad 392 mln zł.
„Tarnów jest bardzo ważnym miejscem dla inwestycji na linii kolejowej E30 Kraków – Rzeszów, bo pośród 139 obiektów, takich jak wiadukty i mosty, realizowanych w jej ramach aż 18 przypada dla Tarnowa. Ich przebudowa i budowa ma wpływ nie tylko na szybsze przejazdy pociągów, ale znacząco zmienia i usprawnia komunikację w mieście” - zaznaczyła przedstawicielka PKP PLK.
W 14 lokalizacjach przebudowę już zakończono (m.in. przy ul. Zbylitowskiej, Czerwonych Klonów, Lwowskiej, Podgórskiej, Tuchowskiej, czy Środkowej). Kontynuowane są prace przy czterech obiektach przy ul. Krakowskiej, Warsztatowej, Gumniskiej i al. Tarnowskich.
Zmodernizowane zostały też torowiska oraz dojścia do stacji i przystanków. W Tarnowie podróżni mogą dojść do pociągów z obu stron miasta, dzięki modernizacji i przedłużeniu przejścia do dworca - od strony ul. Do Huty, gdzie zlokalizowany jest parking park&ride. Stacja dzięki windom jest w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Na stacji Tarnów działa pierwsze w Małopolsce Lokalne Centrum Sterowania (LCS), które umożliwia ciągły nadzór nad ruchem pociągów od Podłęża do Dębicy.
Jak podkreślają przedstawiciele PLK, dzięki wykonanym pracom, od nowego rozkładu jazdy, który wchodzi w życie 10 grudnia br. pasażerowie krócej pojadą z Tarnowa do stolicy Podkarpacia. Czas najszybszego połączenia z Tarnowa do Rzeszowa skróci się o 8 minut i wyniesie 1 godzinę i 32 minuty.
Inwestycja na linii kolejowej E30 Kraków – Rzeszów obejmuje blisko 140 km torów. Od 10 grudnia br. składy pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną do 160 km/h, a towarowe do 120 km /h już na całej trasie od Podłęża.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
edytor: Anna Mackiewicz