Jak powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki, projekt nowelizujący ustawę o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw wynika przede wszystkim z konieczności implementacji do polskiego prawa niektórych przepisów.

Chodzi m.in. o przepisy ws. planowania przestrzennego obszarów morskich, recyklingu statków, monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz pobierania próbek i sprawozdawczości w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.

W projekcie doprecyzowano także kwestie pobierania próbek paliwa z systemu obiegu paliwa, a także sankcje za naruszenia dyrektywy siarkowej.

Poseł PO Sławomir Nitras pytał Brzezickiego m.in., czy polska administracja może aresztować statek, który wpływa na Bałtyk i porusza się na paliwie z wyższą zawartością siarki niż jest to dozwolone na tym akwenie?

„Urząd morski nie może aresztować statku, ale może statek zatrzymać, nie pozbawiając armatora własności, czy ograniczając mu zdolność dysponowania przez niego własnością, czyli hipoteką itd., bo areszt jest już wejściem na hipotekę” – powiedział Brzezicki. „Urząd morski może zatrzymać do czasu wymiany paliwa na statku, na paliwo bezsiarkowe i również ma prawo zastosować wobec takiego armatora karę finansową na korzyść budżetu państwa” – dodał.

Prawo ochrony środowiska. Komentarz
Krzysztof Gruszecki
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł



Zgodnie z projektowaną nowelą, dyrektor urzędu morskiego będzie odpowiedzialny za sprawdzenie czy na statku, który wpłynął do portu znajduje się ważny dokument zgodności, poświadczający spełnienie wymagań związanych z monitorowaniem emisji dwutlenku węgla.

W przypadku kontroli emisji tlenków siarki, zgodnie z projektem ustawy statki pływające pod obcą banderą - które mają już dokument świadczący o testowaniu metod redukcji emisji tlenków siarki wydany przez państwo bandery lub uznaną organizację - zostaną zwolnione z obowiązku uzyskania takiego pozwolenia od administracji polskiej.

Nowe przepisy doprecyzowują także sankcje nakładane na kapitana lub innego członka załogi statku za naruszenie dyrektywy unijnej dotyczącej redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych.(PAP)