Okolice dworca, nieczynnej Elektrowni EC-1, Łódzkiego Domu Kultury i ośrodka lokalnej TVP to 90 hektarów w centrum Łodzi, które mają zostać zaprojektowane przez luksemburskiego architekta Roba Kriera.

Przy Rynku Fabrycznym znajdzie się m.in. Centrum Kulturalne Sztuki Świata (fundacji założonej przez Davida Lyncha, biznesmena Andrzeja Walczaka z Grupy Atlas i szefa festiwalu Camerimage Marka Żydowicza), hala festiwalowo-kongresowa, galerie oraz sklepy, restauracje i apartamenty . Prace realizowane są w dwóch etapach. W pierwszym etapie na terenie stuletniej elektrowni powstanie szklana wieża Davida Lyncha oraz zostanie przeniesiony festiwal Camerimage, następnie ma powstać Muzeum Sztuki Współczesnej. Cały projekt przebudowy centrum miasta utrzymany jest w nurcie współczesnej architektury konserwatywnej bo jak podkreśla architekt „to, co estetyczne, musi być jednocześnie funkcjonalne. Wielu architektów robi projekty, które są po prostu modne. Myślę, że zostałem zaproszony do Łodzi, bo dla mnie nie liczy się moda, tylko jakość, użyteczność, kontekst miejsca”.

Przy projektowaniu ważne dla architekta było, to aby przyjęte przez niego rozwiązanie architektoniczne wpisywało się w łódzka tradycje i jednocześnie stanowiło unikat na skalę światową. To co czyni projekty Roba Kiera oryginalnymi to, utożsamianie miasta do organizmu człowieka, który jak dodaje architekt „musi oddychać, myśleć i odpoczywać”. Ta właśnie idea przyświecała luksemburskiemu architektowi przy projektowaniu centrum handlowo-administracyjnego De Resident w Hadze, centrum mieszkaniowo-biurowego Meander w Amsterdamie czy dzielnicy portowej Batavia w Lelystad (Holandia). Wszystkie wcześniejsze projekty utrzymane zostały w nurcie współczesnej architektury konserwatywnej.

Kier zanim zaczął „rysować” nowe centrum Łódź, zwiedził inne miasta Polski: Gdańsk oraz Warszawę, co pomogło mu znacznie w zrozumieniu polskiej architektury, która zdaniem architekta wpisuję się w nurt „nadętej architektury burżuazyjnej, nienaturalnie bogatej”. Ale to zdanie architekta nie przeszkadza w skonstruowaniu czegoś szczególnego, bowiem industrialne konstrukcje budowlane Łodzi maja niepowtarzalną jakość, czego przykładem jest Elektrownia EC-1zawierająca w swej konstrukcji secesyjne plasujące ją wśród konstrukcji o szczerej architekturze, swą doskonałością przewyższającą Centrum Pompidou w Paryżu.